Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 28.10.2010

Jukka Tuomela
Thumas Miilumäki
    1. Kokouksen avaus
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.05.
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi alkoi maanantaina 13.9.2010 aloitusvideoluennolla. Opintojaksoa suorittaa yhteensä 29 ryhmää, joiden yhteensä 60 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 11
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 4
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 1
Jyväskylän yliopisto 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 8
Tampereen teknillinen yliopisto 34
YHTEENSÄ 60
Opintojakso päättyy 9.12.2010 klo 9.00 alkaen videoneuvotteluna pidettävään harjoitustöiden esittelytilaisuuteen.

Opintojakso Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa alkoi maanantaina 11.10.2010 itseohjautuvasti ilman aloitusvideoluentoa. Opintojaksoa suorittaa yhteensä 4 ryhmää, joiden yhteensä 7 opiskelijaa jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 3
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 7
Alustavan suunnitelman mukaan opintojakso päättyy 13.12.2010 videoneuvotteluna pidettävään harjoitustöiden esittelytilaisuuteen.

Keväällä 2011 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Jatkuvat mallit, 17.1.2011 alkaen
  • Satunnaisuus mallintamisessa, 7.3.2011 alkaen

Lukuvuonna 2011-2012 toteutuvat seuraavat opintojaksot:

• Syksy 2011 (TTY:lla periodit 1-2)
    • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi, TTY:lla periodit 1-2
    • Datan analyysimenetelmät matemaattisessa mallinnuksessa, TTY:lla periodi 2
  • Kevät 2012 (TTY:lla periodit 3-4)
    • Tilastolliset mallit, TTY:lla periodi 3
    • Mallinnus ja optimointi, TTY:lla periodi 4

Thumas toimittaa johtoryhmälle tarkemman aikataulun lukuvuoden 2011-2012 opintojaksoista.

Samuli Siltanen ei ole kommentoinut luento-osuuksiensa toteutusta. Aiheesta tiedustellaan lisää keväällä ja uudet luennot pyritään toteuttamaan käytettäväksi syksyn 2011 Matemaattisen mallinnuksen peruskurssilla.
    1. Kirja
Kirja on julkaistu ja jokaiselle kirjoittajalle on toimitettu omat kappaleet. Kirjaa on mainostettu myös Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen sivuilla ja syksyn 2010 opintojaksoilla.
Käsiteltiin lukuvuoden 2009-2010 ylijäämän käytön budjetti. Johtoryhmä hyväksyi budjetin yksimielisesti. Thumas rekrytoi sopivan henkilön päivittämään mallinnuksen opetusvideoita loppuvuoden aikana, jotta päivitystyö saadaan käyntiin keväällä 2011.
Keskusteltiin Tampereen yliopiston jatkosta verkostohankkeessa. Jorma Merikoski on ilmoittanut, että jatkossa hän ei ole opetustehtävissä mukana, sillä Tampereen yliopiston kanssa verkostohankkeen sopimus on irtisanottu. Syksyn opintojaksot Jorma on luvannut hoitaa, mutta jatkossa hänen opetustyöstään tulisi maksaa palkkio. Seppo on yhteydessä Jormaan ja selvittää asiaa tarkemmin.
Kesällä pidettiin heinäkuun lopulla Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, jossa Seppo esitti mallinnuksen verkostohanketta. Seppo toimittaa esityskalvot johtoryhmälle ja ne linkitetään mallinnuksen verkkosivuille sekä toimivat jatkossa verkostohankkeen esitteenä.
Keskusteltiin Forward Look -hankkeen tilasta. Tilanteesta ei ole saatu uutta tietoa. Päätöskokous pidetään joulukuussa Brysselissä.
    1. Seuraava kokous
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna tiistaina 11.1.2011 alkaen klo 10.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
    1. Kokouksen päättäminen
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 10.55.

5.1.2011
Thumas Miilumäki