Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 11.5.2010

Marko Vauhkonen
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 9.01.
    1. Edellisen kokouksen muistio
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Tilastolliset mallit päättyi viikolla 11 harjoitustöiden palautustilaisuuteen. Arvioinnit suorituksista on toimitettu yksiköihin kirjattavaksi rekistereihin.

Mallinnus ja optimointi alkoi maanantaina 15.3.2010 itseohjatuvasti A&O:ssa. Opintojakso päättyy viikolla 20. Opintojakson tulee suorittamaan 5 ryhmää, yhteensä 8 opiskelijaa, jotka jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 1
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 1
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 1
Tampereen teknillinen yliopisto 3
YHTEENSÄ 8
Keskusteltiin Samuli Siltasen inversio-ongelmiin liittyvän luento-osuuden toteutuksesta osaksi mallinnuksen opetustarjontaa. Samuli ei ole vielä toimittanut tietoa siitä, mitä sisältöjä hän ajattelisi sisällyttävän osuuteensa, jotta sen sijoittamista mallinnuksen opintojaksoille voidaan tarkemmin suunnitella. Thumas tiedustelee aiheesta lisää.

Samassa yhteydessä sovittiin, että Samuli hoitaa sopimusasiat kuntoon HY:n kanssa, jolloin verkostohankkeen ja HY:n yhteistyö saadaan sujuvammaksi. Edelleen Samuli on kutsuttu johtoryhmän jäseneksi. Thumas on toimittanut Samulille sopimukset, mutta ei ole vielä saanut niitä allekirjoitettuina takaisin. Thumas selvittää asiaa Samulilta kesän aikana.

Thumas laatii lukuvuoden 2010-2011 kurssien tarkemmat aikataulut ja toimittaa ne kesän aikana opetushenkilöille.

Markku Åkerblom tulee kesäharjoittelijaksi TTY:n matematiikan laitokselle. Hänen tehtävänään on mm. tarkastaa ja tehdä tarvittavat muutokset mallinnuksen kurssien videoihin ja materiaaleihin.
    1. Kirja
Kirja on toimitettu kustantajalle, joka on luonut siitä oikovedoksen. Tarkistuksen myötä teos menee julkaistavaksi alustavalla aikataululla syksyllä 2010. Jokainen kirjoittaja voi nyt omalta osaltaan tarkastaa vedoksen ja toimittaa palautteen WSOYProlle.
Kesällä pidetään heinäkuun lopulla Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, jossa Seppo esittää mallinnuksen verkostohanketta, Matilla on oma esitys, ja Marko yhdessä muiden tahojen kanssa pitää minisymposiumin inversio-ongelmista.
Keskusteltiin Forward Look -hankkeen tilasta. Madridissa pidettiin huhtikuussa välipäätöskokous, jossa esiteltiin loppuraportin luonnos sekä teollisuuden kanssa toteutettuja yhteistyöhankkeita kuvaava Success Stories-kirjanen. Hankkeen tulokset esitellään syys-lokakuussa Euroopan komissiolle. Matti toimittaa Success Stories-julkaisun Thumakselle, joka toimittaa sen muille näkyviin.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna maanantaina 23.8.2010 alkaen klo 14.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 9.20.

2.6.2010
Thumas Miilumäki