Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 9.3.2010

Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 11.05.
Tilastolliset mallit alkoi maanantaina 18.1.2010 itseohjatuvasti A&O:ssa. Opintojaksolla toimii 7 ryhmää, yhteensä 11 opiskelijaa, jotka jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 2
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 1
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 4
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 11
Opintojaksolla pidetään viikolla 11 harjoitustöiden palautustilaisuus videoneuvotteluna.

Mallinnus ja optimointi alkaa maanantaina 15.3.2010 A&O:ssa itseohjautuvasti. Vastuussa oleville henkilöille on toimitettu aikataulut ja muu informaatio. Lisäksi A&O:ssa kurssialusta on saatu valmiiksi, jonne ilmoittautuminen on mahdollista. TTY:n tietojärjestelmässä opintojaksolle on ilmoittautunut yhteensä 13 opiskelijaa.

Keskusteltiin Samuli Siltasen inversio-ongelmiin liittyvän luento-osuuden toteutuksesta osaksi mallinnuksen opetustarjontaa. Samuli, Seppo ja Thumas pitivät aiheeseen liittyen palaverin TTY:lla 11.2.2010. Tällöin sovittiin, että Samuli toteuttaa viikon mittaisen johdanto-tyyppisen luento-osuuden osaksi MMPK:a. Toisaalta on todettava, että MMPK jo nyt on varsin laaja sisällöltään. Harkittava on siis, korvaako Samulin osuus jonkin olemassa olevista luentoviikoista, tuleeko se omana osionaan laajentamaan kokonaisuutta vai voidaanko joidenkin osuuksien kanssa vuorotella vuosittain. Edelleen mietittiin ratkaisua, jossa mallinnuksen kurssilla voisi olla 10-11 viikko-osiota, joista 8 parasta otettaisiin arvosteluun mukaan. Edelleen esitettiin ajatuksia, josko inversio-ongelmien osuuden voisi liittää osaksi ODY- tai JM-opintojaksoa. Samulin mielestä on kuitenkin hyvä aloittaa yhden viikon kokonaisuudella ja edetä sitten vaiheittain kohti omaa inversio-ongelmien syventävää kurssia, jos tällaiselle ilmenee kysyntää. Thumas selvittää Samulilta, mitä sisältöjä hän ajattelisi sisällyttävän osuuteen, jotta sen sijoittamista mallinnuksen opintojaksoille voidaan tarkemmin suunnitella.

Samassa yhteydessä sovittiin, että Samuli hoitaa sopimusasiat kuntoon HY:n kanssa, jolloin verkostohankkeen ja HY:n yhteistyö saadaan sujuvammaksi. Edelleen Samuli on kutsuttu johtoryhmän jäseneksi. Thumas on toimittanut Samulille sopimukset, mutta ei ole vielä saanut niitä allekirjoitettuina takaisin. Thumas selvittää asiaa Samulilta.
    1. Kirja
Kirja on toimitettu kustantajalle. Kaikki kirjoittajat ovat allekirjoittaneet tekijänoikeussopimukset ja jokaiselle on toimitettu oma sopimuskappale. Nyt asiassa edetään WSOYPron aikataulun mukaan.
Seppo ja Matti osallistuvat viikon 9 lopulla järjestettyyn ECMI:n kokoukseen. Edelleen muistutettiin, että tulevana kesänä pidetään Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, johon voisi suunnitella 3-4 aiheen minisymposiumin. Ehdotuksien deadline on 19.3.2010. Marko yhdessä muiden tahojen kanssa on ehdottanut minisymposiumia inversio-ongelmista. Keskusteltiin, josko verkostohankkeen opetuksesta voisi järjestää yhden esitelmän osaksi Matin ehdotusta. Ko. kokoukseen papereiden Call for Papers on 16.4.
Keskusteltiin Forward Look -hankkeen tilasta. Teollisuuden kanssa toteutetuista yhteistyöhankkeista kerätään Success Stories-koontia, johon on vielä mahdollisuus toimittaa kontribuutioita. Johtoryhmälle on toimitettu esityspohja aiheeseen liittyen.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna tiistaina 11.5.2010 alkaen klo 9.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 11.35.

11.3.2010
Thumas Miilumäki