Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 2.2.2010

Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.02.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssin suoritti yhteensä 58 opiskelijaa, jotka jakautuvat ykisköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 12
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 3
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 5
Jyväskylän yliopisto 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 7
Oulun yliopisto 4
Tampereen teknillinen yliopisto 25
YHTEENSÄ 58
Opintojakson Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa suoritti yhteensä 18 opiskelijaa, jotka jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 2
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 2
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 5
Jyväskylän yliopisto 1
Tampereen teknillinen yliopisto 8
YHTEENSÄ 18
Syksyn 2009 kurssien arvostelut ja suoritukset on toimitettu yksiköihin.

Syksyn 2009 opintojaksoilta kerättiin palautetta erityisillä sähköisillä lomakkeilla. Thumas on toimittanut palautteista koosteen 1.2.2010.
Palautteista nousi selvästi esille seuraavat seikat:
  • Luentojen seuraamisessa oli ollut teknisiä ongelmia, esim. Mac-käyttäjät eivät olleet kaikki saaneet videoita näkyviin
    • Kesän 2010 aikana pyritään kartoittamaan ja korjaamaan ongelmakohdat
  • Kaikkiin luentoihin toivotaan luentomateriaali erillisenä
    • Tarkistetaan ja lisätään puuttuvat materiaalit kesän 2010 aikana
  • Harjoitustöihin käytettävä aika on liian lyhyt
    • Tarvittaessa esim. MMPK:lla palautusseminaari voidaan pitää vuoden vaihteen jälkeen
    • Tarjotaan mahdollisuus parannella tuotosta seminaarin jälkeen n. viikon ajan
      • Harjoitustyön tarkastaja huomioi arvioinnissa molemmat version (seminaarissa esitetyn ja viimeistellyn)

Tilastolliset mallit alkoi maanantaina 18.1.2010 itseohjatuvasti A&O:ssa. Opintojaksoa suorittaa yhteensä 11 opiskelijaa, jotka jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Aalto-yliopisto, Teknillinen korkeakoulu 2
Itä-Suomen yliopisto, Joensuun kampus 1
Itä-Suomen yliopisto, Kuopion kampus 4
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 11
Mallinnus ja optimointi alkaa maanantaina 15.3.2010 A&O:ssa itseohjautuvasti. Vastuussa oleville henkilöille aikataulu ja muu informaatio toimitetaan lähiaikoina, kun A&O:ssa kurssialusta on saatu valmiiksi. TTY:n tietojärjestelmässä opintojaksolle on ilmoittautunut yhteensä 13 opiskelijaa.

Lukuvuonna 2010-2011 luennoidaan seuraavat kurssit (periodit TTY:n uuden neljän periodin järjestelmän mukaan):
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi Periodit 1-2 (30.8.-19.12.2010)
Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa Periodi 2 (25.10.-19.12.2010)
Jatkuvat mallit Periodi 3 (3.1.-6.3.2011)
Satunnaisuus mallintamisessa Periodi 4 (7.3.-22.5.2011)
Keskusteltiin kurssisisältöjen hyväksymisestä partneriyliopistojen opinto-oppaisiin. Mallinnuksen verkostohankkeen kurssikuvaukset hyväksytään vuosittain TTY:n tiedekunnassa, ja tällöin ei ole enää välttämätöntä hyväksyttää kuvauksia kunkin partneriyliopiston tiedekunnissa erikseen. Samassa yhteydessä keskusteltiin opintopisteiden kirjaamisesta, ja todettiin olemassa olevan käytännön olevan pätevä. Sen mukaan kukin yksikkö kirjaa omien opiskelijoiden suoritukset omiin rekistereihin, eikä esim. TTY hankkeen koordinaattorina kirjaa muiden kuin omien opiskelijoidensa suorituksia rekisteriinsä. Jatkossa toimitaan edelleen vanhaan tapaan, missä TTY:ltä toimitetaan aina kursseittain suoritukset kuhunkin yksikköön kirjattavaksi rekistereihin.
    1. Kirja
Kirja on toimitettu kustantajalle. Kaikki kirjoittajat ovat allekirjoittaneet tekijänoikeussopimukset ja Seppo huolehtii jokaiselle oman sopimuskappaleen.
Muistutettiin, että tulevana kesänä pidetään Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, johon voisi suunnitella 3-4 aiheen minisymposiumin. Aiheita voisi olla esim. Matemaattisen verkostohankkeen verkko-opetus sekä tutkimuksellisina teemoina Inversio-ongelmat ja Paikannusmenetelmät. Ehdotuksien deadline on 19.3.2010.
Aikaisemmissa kokouksissa käsitelty Forward Look -hankkeen ensimmäinen välimuistio on valmistumassa. Matti Heiliö selvittää sen tilaa ja informoi johtoryhmää aiheesta lisätietoja saatuaan. Toistaiseksi mitään merkittävää ei ole kuulunut. Seuraava konsensus-konferenssi järjestetään Madridissa huhtikuussa, jossa asiaa viedään eteenpäin.
Inversio-ongelmiin liittyvän luento-osuuden toteuttamista pidetään tapaaminen TTY:llä 11.2.2010 klo 12.00 alkaen huoneessa TD418.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna tiistaina 9.3.2010 alkaen klo 11.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 10.39.

3.2.2010
Thumas Miilumäki