Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 3.12.2009

Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 10.05.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi on loppusuoralla. Opintojakson päättävä harjoitustöiden esittelytilaisuus pidetään maanantaina 7.12.2009 klo 9.00 alkaen videoneuvotteluna.
Kurssilla toimii aktiivisesti 31 ryhmää, joiden opiskelijat jakautuvat ykisköittäin seuraavasti:
Joensuun yliopisto 3
Jyväskylän yliopisto 2
Kuopion yliopisto 5
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 7
Oulun yliopisto 4
Tampereen teknillinen yliopisto 26
Teknillinen korkeakoulu 11
YHTEENSÄ 58
Opintojaksolle ei saatu tällä kertaa kuin kaksi harjoitustyöaihetta tarkastajineen. Tulevaisuuden varalle jäi nyt ylimääräinen todennäköisyysmalleja käsittelevä aihe, jolle löytyy varmasti käyttöä tulevilla toteutuskerroilla.

Opintojakso Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa päättyy viikolla 51 harjoitustöiden kommentoinnilla A&O:ssa. Varsinaista päätösvideoneuvottelua ei pidetä aikataulujen yhteensovittamisessa ilmenneiden ongelmien vuoksi.
Kurssilla toimii aktiivisesti 8 ryhmää, joiden opiskelijat jakautuvat yksiköittäin seuraavasti:
Joensuun yliopisto 2
Jyväskylän yliopisto 1
Kuopion yliopisto 5
Tampereen teknillinen yliopisto 8
Teknillinen korkeakoulu 2
YHTEENSÄ 18
Syksyn 2009 opintojaksoilta kerätään palautetta erityisillä sähköisillä lomakkeilla. Thumas toimittaa palautteista koosteen asiaa koskeville opettajille sekä johtoryhmälle.

Keväällä 2010 toteutetaan opintojaksot Tilastolliset mallit alkaen maanantaina 18.1.2010 sekä Mallinnus ja optimointi alkaen maanantaina 15.3.2010. Molemmat kurssit alkavat A&O:ssa itseohjautuvasti. Tilastolliset mallit päättyy viimeistään viikolla 12 ja Mallinnus ja optimointi viikolla 20. Tilastollisten mallien opetusvastuussa oleville henkilöille on toimitettu kurssin aikataulu ja muut tiedot. Mallinnus ja optimointi -opintojaksosta vastuussa oleville henkilöille aikataulu ja muu informaatio toimitetaan lähempänä opintojakson alkua.
    1. Kirja
Kaikki korjaukset kirjaan on nyt tehty ja muutokset toimitettu Marja-Leena Rantalaiselle. Näistä tärkeimpänä on toimitettu viimeisetkin kirjoittajien esittelyt. Seuraavaksi odotetaan, että Marja-Leena kasaa kirjan valmiiksi kirjoittajien nähtäväksi ja tämän jälkeen on vielä mahdollisuus tehdä viimeiset pikakorjaukset, esim. hakemistosanoihin tms.
Sopimukset toimitetaan kirjoittajien allekirjoitettaviksi. Koska jokaisessa sopimuskappaleessa tulee olla jokaisen kirjoittajan nimi, kierrätetään sopimuskappaleet postitse kirjoittajien kesken. TTY:n matematiikan laitoksen sihteeri huolehtii sopimusten lähettämisestä tekijöille se. sopimukset palaavat aina yhden kirjoittajan ne allekirjoitettuaan takaisin sihteerille, joka puolestaan toimittaa ne taas seuraavalle kirjoittajalle jne. Sovittiin kuitenkin, että viikolla 50 sopimukset toimitetaan Matti Heiliön allekirjoitettavaksi, joka puolestaan suoraan toimittaa ne viikolla 51 Jukka Tuomelalle. Jukka toimittaa allekirjoitettuaan sopimukset ne takaisin TTY:lle sihteerille, joka selvittää suraavan allkekirjoittajan ja toimittaa paperit hänelle.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta. Tampereella järjestettiin onnistuneesti 13.11.2009 laskennallisten tieteiden seminaari. Paikalla oli noin 50 osallistujaa, jotka hyvässä hengessä saivat taas asioita vietyä eteenpäin. Laskennallisten tieteiden selvitys on toimitettu OPM:lle, mutta rahoitusta ei näyttäisi tulevan. Jatkossa voitaisiin kussakin yksikössä miettiä näiden asioiden sisällyttämistä talojen omiin strategioihin.
Tulevana keväänä (19.-23.4.2010) pidetään Lissabonissa EIMI (Educational Interfaces between Mathematics and Industry) konferenssi, johon Matti Heiliö osallistuu omalla paperillaan.
Tulevana kesänä pidetään Saksan Wuppertalissa ECMI:n kokous, johon voisi suunnitella 3-4 aiheen minisymposiumin. Aiheita voisi olla esim. Matemaattisen verkostohankkeen verkko-opetus sekä tutkimuksellisina teemoina Inversio-ongelmat ja Paikannusmenetelmät. Ehdotuksien deadline on 19.3.2010.
Suomen Laskennallisten tieteiden seuran seuraava kokous pidetään Jyväskylän yliopistossa 4.12.2009.
Jyväskylässä pidetään Matematiikan päivät 4.1.-5.1.2010.
Aikaisemmissa kokouksissa käsitelty Forward Look -hankkeen ensimmäinen välimuistio on valmistumassa. Matti Heiliö selvittää sen tilaa ja informoi johtoryhmää aiheesta lisätietoja saatuaan.
Samuli Siltaselta selvitetään inversio-ongelmiin liittyvän luento-osuuden toteuttamista tulevana keväänä. Thumas on Samuliin yhteydessä ja järjestää aiheesta palaverin alkuvuodelle.
Tämä kokous toteutettiin Skype-yhteyttä käyttäen. Kokemukset olivat kauttaaltaan positiiviset ja jatkossa johtoryhmän kokoukset toteutetaan samalla tekniikalla. Ne, joilla ei vielä ole Skype-yhteyttä käytettävissään kehoitetaan toimimaan asiassa Thumaksen aiemmin toimittamien ohjeiden mukaisesti.
Seuraava kokous pidetään Skype-neuvotteluna tiistaina 2.2.2010 alkaen klo 10.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 11.05.

7.12.2009
Thumas Miilumäki