Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 13.10.2009

Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 9.02.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi alkoi maanantaina 14.9.2009 klo 13.15 avausluennolla. Avausluentoon käytettiin Adobe Acrobat Connect Pro -ohjelmistoa ja luentoa pystyi seuraamaan mistä tahansa verkkopäätteeltä. Avausluentoon osallistui paikanpäällä TTY:lla n. 25 opiskelijaa. Verkon kautta luentoa seurasi parhaimmillaan n. 15 opiskelijaa. Kaiken kaikkiaan avausvideoluento on saavuttanut suurimman osan kurssin opiskelijoista, sillä nyt ensimmäistä kertaa avausluennosta tehtiin tallenne, jota monet opiskelijat ovat myöskin käyneet jälkikäteen A&O:ssa katsomassa.
Kurssilla toimii aktiivisesti 30 ryhmää, joiden opiskelijat jakautuvat ykisköittäin seuraavasti:
Joensuun yliopisto 3
Jyväskylän yliopisto 2
Kuopion yliopisto 5
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 8
Oulun yliopisto 5
Tampereen teknillinen yliopisto 29
Teknillinen korkeakoulu 17
YHTEENSÄ 69
Peruskurssin päätösvideoneuvottelu pidetään maanataina 7.12.2009 klo 9.00 alkaen. Ajankohta on myös harjoitustöiden palautuksen deadline, mutta nyt aiemmasta poiketen opiskelijoilla on mahdollisuus palauttaa harjoitustyöstään revisoitu versio 10.12 mennessä.
Matti Heiliö on toimittanut jo ideoita harjoitustöiden aiheiksi, lisää ehdotuksia otetaan vastaan. Lisäksi tulee päättää harjoitustöiden tarkastajat.

Opintojakso Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa alkaa maanantaina 26.10.2009 ilman avausluentoa.
Kurssille on ilmoittautunut opiskelijoita seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Jyväskylän yliopisto 1
Tampereen teknillinen yliopisto 15
Teknillinen korkeakoulu 1
YHTEENSÄ 18
Keväällä 2010 toteutetaan opintojaksot Tilastolliset mallit (18.1.2010 alkaen) sekä Mallinnus ja optimointi (15.3.2010 alkaen).
    1. Kirja
Kirjan käsikirjoitus on editoitu ja muutoksista on informoitu kirjoittajia ja Marja-Leena Rantalaista. Viimeiset korjaukset on tarkoitus toimittaa eteenpäin kustantajalle kuluvan kuun aikana. Editorin ehdotusten perusteella tehtyjä muutoksia ei ole tarkoituksenmukaista kierrättää enää Marja-Leenan kautta.
Kokonaisuudessaan projekti on loppusuoralla. Kirjan kannalta olennaisin jäljellä oleva työ liittyy kappaleiden hakemistosanojen merkkaamiseen. Sovittiin, että hakemistosanat merkitään suoraan LaTeX-lähdekoodiin aikaisemmin kirjoittajille sähköpostitse toimitetun mallin mukaisesti.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta. Tampereella järjestetään 13.11.2009 laskennallisten tieteiden seminaari, jonka aamupäivän ohjelma alkaa olla jo selvä. Iltapäivän ohjelmaan tosin vielä mahtuisi esitys esim. laskennallisten tieteiden opetuksen koordinoinnista ja siihen liittyvistä aiheista.
Suomi on mukana neljän muun Euroopan maan kanssa kaksi vuotta kestävässä EU-hankkeessa, jossa tuotetaan saman tyyppistä materiaalia, kuin DAMM-opintojaksolla. Tavoitteena on tuottaa kymmenen algoritmiseen matematiikkaan liittyvää materiaalikokonaisuutta (esim. GUHA). Hankkeen Kick-offissa selviää mm. toteutettavan verkkoportaalin ominaisuudet. Toteutus on tarkoitus ottaa käyttöön ensi syksynä ja tavoitteena on saada mukaan 500 opiskelijaa.
Tulevana keväänä (19.-23.4.2010) pidetään Lissabonissa EIMI (Educational Interfaces between Mathematics and Industry) konferenssi, jonka Call for Papers on jatkettu.
Tähän kokoukseen ei Skype-yhteyttä ehditty saamaan. Kukin johtoryhmän jäsen voi kuitenkin valmistautua jatkoa varten siten, että hankkii työasemalleen Skype-ohjelmiston. Skype-yhteyttä testataan seuraavassa kokouksessa, joskin puhelin pidetään edelleen varalla.
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna torstaina 3.12.2009 alkaen klo 10.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 10.05.

15.10.2009
Thumas Miilumäki