Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 2.9.2009

Jukka Tuomela
Thumas Miilumäki
    1. Kokouksen avaus
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.05.
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi alkaa maanantaina 14.9.2009 klo 13.15 alkaen avausluennolla. Avausluentoon käytetään Adobe Acrobat Connect Pro -ohjelmistoa. Tällöin luentoa voi seurata mistä tahansa verkkopäätteeltä, eikä erityistä tilaa tarvitse varata etäpisteillä luennon seuraamista varten. Avausluennon kokemuksista kerätään palautetta opiskelijoilta.
Kurssille on ilmoittautunut opiskelijoita seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Jyväskylän yliopisto 3
Kuopion yliopisto 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 2
Tampereen teknillinen yliopisto 42 (POP)
Teknillinen korkeakoulu 7
YHTEENSÄ 57
Opintojakso Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa alkaa maanantaina 26.10.2009 ilman avausluentoa.
Kooste esitiedoista löytyy mallinnuksen verkkosivujen kurssisivulta (http://alpha.cc.tut.fi/mallinnus/kurssit/esitiedot.html), mistä esitiedot on helposti liitettävissä kunkin yksikön omien opintojaksokuvasuten osaksi.
Lukuvuoden 2008-2009 laskujen maksusuoritukset on kaikki vastaanotettu.
PDF-versio A&O:n mallinnuksen kurssien opettajan toimintaohjeesta on valmis ja se löytyy A&O:sta osiosta "MM OPE-OHJE Matemaattisen mallinnuksen verkkokurssien opettajan ohje".
    1. Kirja
Kirjan käsikirjoitus on toimitettu eteenpäin. Muuttunutta sopimuspohjaa odotetaan edelleen. Seppo on koonnut kirjoittajien kuvat ja kuvaukset, joista puutuu enää muutama.
Esiteltiin lukuvuoden 2008-2009 toteutumaa. Hyväksytiin esitetty budjetti lukuvuodelle 2009-2010 yksimielisesti.
Thumas valmistelee ja toimittaa TKK:lle lukuvuoden 2009-2010 sopimuksen allekirjoitettavaksi.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta. Mahdollisuudet OPM:n tuen saamiseksi nähtiin heikkoina.
Matemaattisen mallinnuksen päivillä Rotslavissa oli edustajat Tampereelta ja Lappeenrannasta. Kaikki sujui hyvin ja ongelmitta.
Jatkossa johtoryhmän kokouksissa pyritään käyttämään yhteyden pidossa Skype-ohjelmistoa. Tätä järjestelyä testataan seuraavassa kokouksessa, joskin puhelin pidetään varalla.
    1. Seuraava kokous
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna keskiviikona 13.10.2009 alkaen klo 9.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
    1. Kokouksen päättäminen
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 14.02.

12.10.2009
Thumas Miilumäki