Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 10.6.2009

Jukka Tuomela
Thumas Miilumäki
    1. Kokouksen avaus
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.07.
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Opintojakso Satunnaisuus mallintamisessa päättyi ja kurssin suoritti yhteensä 5 opiskelijaa, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 5
Opintosuoritukset on lähetetty yksiköihin merkittäviksi rekistereihin
Thumas on kerännyt mallinnuksen kurssien vastuuopettajilta kartoituksen vaadittavista esitiedoista. Kooste esitiedoista laaditaan mallinnuksen verkkosivujen kurssisivulle (http://alpha.cc.tut.fi/mallinnus/kurssit), mistä esitiedot on helposti liitettävissä kunkin yksikön omien opintojaksokuvasuten osaksi. Koosteen valmistuttua Thumas toimittaa siitä tiedon vastuuopettajille sekä johtoryhmälle sähköpostitse.
Lukuvuoden 2008-2009 laskut opintosurituksista on lähetetty yksiköihin.
Ensilukuvuonna luennoidaan seuraavat opintojaksot:
  • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi (vkot 38-51 2009)
  • Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa (vkot 44-51 2009)
  • Tilastolliset mallit (vkot 3-12 2010)
  • Mallinnus ja optimointi (vkot 11-20 2010)
Seppo on tiedustellut Helsingin yliopiston teollisuusmatematiikan professori Samuli Siltaselta mahdollisuutta toteuttaa inversio-ongelmiin liittyvää mallinnuksen opetusta verkostohankkeessa. Oman inversio-ongelmiin perehtyvän kurssin toteuttaminen ei tässä vaiheessa tunnu mielekkäältä, mutta Matemaattisen mallinnuksen peruskurssille voisi sisällyttää johdantojakson aiheeseen liittyen (esim. yhden viikon luennot ja harjoitukset). Mietittävä on, korvaako uusi osio jonkin olemassa olevan luento-osuuden vai liitetäänkö se uutena osiona kurssin opetusohjelmaan, jolloin tulee miettiä, muutetaanko opintojakson suorituksesta saatavaa opintopistemäärää 5 op:stä 6 op:een.
Asiaa viedään eteenpäin. Uusi osio pyritään saamaan mukaan opetukseen lukuvuonna 2010-2011. Jatkossa Samulin kautta verkostohankkeen ja Helsingin yliopiston välinen yhteistyö syvenee.
Keskusteltiin opintojaksoilla harjoitustehtävien ja harjoitustöiden palautusten formaatista. Osin opiskelijat kokevat, että harjoitustehtävien palautusten laatiminen on työlästä. Sovittiin, että harjoitustehtävät voidaan jatkossa palauttaa esim. käsinkirjoitetuista papereista skannattuina digitaalisina PDF-kopioina tai vastaavina. Kuitenkin formaattina tulee olla edelleen PDF. Harjoitustöiden raportit sen sijaan laaditaan edelleen koneella ja palautetaan PDF-tiedostoina.
PDF-versio A&O:n mallinnuksen kurssien opettajan toimintaohjeesta on lähes valmis.
    1. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n kirjasivuilta.
Kirjan käsikirjoitus on valmis ja WSOY Oppimateriaalit Oy:n ja WSOYpron yhditymisen kautta syntynyt uusi kustannusyhtiö WSOYpro Oy kustantaa kirjan. WSOYpro Oy toimittaa allekirjoitettavaksi uudet sopimukset, jotka vastaavat sisällöltään jo aiemmin WSOY Oppimateriaalit Oy:n kanssa allekirjoitettyja sopimuksia.
Seppo toimittaa käsikirjoituksen kustantajalle ja kirja menee syksyllä taittoon.
Päätettiin, että käsikirjoitus otetaan mallinnuksen kursseilta ja A&O:sta pois. Mikäli kuitenkin jokin opettaja haluaa käyttää omaa kirjan osiotaan opetuksessaan mukana ja jakaa osionsa opiskelijoille A&O:ssa jollakin kurssilla, voi opettaja tällöin liittää PDF-tiedostona käsikirjoituksesta tuotetun luvun oman oppimateriaalinsa yhteyteen. Tähän liittyen pyydetään Marja-Leena Rantalaista tekemään kustakin kirjan luvusta oma tiedostonsa ja toimittamaan ne kirjoittajille.
Seppo laatii pohjan esittelytekstille ja laittaa sen kirjoittajille eteenpäin.
Teknilliseltä korkeakoululta on kutsuttu johtoryhmään edustaja. Jatkossa TKK:ta edustaa johtoryhmän kokouksissa Kai Virtanen.
Tampereen yliopiston matematiikan laitos ei enää jatka hankkeeessa, mutta Tampereen yliopiston tilastotieteen laitos sen sijaan jatkaa. Tämän seurauksena mallinnuksen opinnot eivät ole enää hyväksyttävissä Tampereen yliopistossa matematiikan opinnoiksi, mutta tilastomatieteen opinnoiksi ne soveltuvat edelleen. Yhteyshekilönä Tampereen yliopistossa jatkaa Jorma Merikoski.
Keskusteltiin johtoryhmän puhelinkokousten toteuttamisesta videoneuvotteluina. Nykyiset puhelinneuvottelut synnyttävät suuren meno-erän hankkeelle, mitä voitaisiin olennaisesti pienentää käyttämällä web-pohjaisia tekniikoita. Parhaimmillaan kustannukset johtoryhmän kokousten suhteen katoavat kokonaan.
TTY:lla on käytössä toistaiseksi käyttökustannuksiltaan ilmainen Adobe Acrobat Connect Pro -videoneuvottelujärjestelmä, joka ei vaadi yksittäisiltä osallistujilta muuta kuin webselaimen flash-tuella sekä kuuloke-mikrofoni-headsetin. TTY:n päässä tarvittaisiin käytännössä webneuvotteluun soveltuva ryhmämikrofoni-kaiutin-järjestelmä, jonka hankintakustannus on suuruudeltaan puolet vuosittain verkostohankkeen johtoryhmän puhelinneuvotteluihin kuluvasta summasta.
Thumas toimittaa lisätietoja aiheesta johtoryhmän jäsenille. Päätettiin, että järjestelmää testataan jossakin tulevassa kokouksessa. Päätettävä on edelleen, kuinka mahdollisesti TTY:n päähän hankittavan lisälaitteen hankintakustannukset katetaan, jos järjestelmä otetaan lopullisesti käyttöön.
    1. Seuraava kokous
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna keskiviikona 2.9.2009 alkaen klo 13.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
    1. Kokouksen päättäminen
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 13.52.

28.4.2009
Thumas Miilumäki