Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 27.4.2009

Robert Piché
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 15.05.
    1. Edellisen kokouksen muistio
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Opintojakso Satunnaisuus mallintamisessa on loppusuoralla. Kurssin tullee suorittamaan yhteensä 5 opiskelijaa, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Tampereen teknillinen yliopisto 4
YHTEENSÄ 5
Kurssin vähäisen osallistujamäärän vuoksi opintojaksolla ei järjestetä erillistä harjoitustöiden esittelytilaisuutta, vaan harjoitustyöt kommentoidaan laajennetusti A&O:ssa. Lisäksi opiskelijat ovat henkilökohtaisesti sähköpostitse yhteydessä harjoitustyönsä tarkastajaan ja käyvät näin yksilöidymmän palautekeskustelun.
Thumas kerää mallinnuksen kurssien vastuuopettajilta kartoituksen vaadittavista esitiedoista. Määriteltävä on ainakin opintojakson taso (aineopinnot, jatko-opinnot, syventävä kurssi) sekä mahdolliset erityisosaamiset esim. muiden aineiden (esim. fysiikka) alueelta. Kartoitus laitetaan käyntiin tällä viikolla.
Ensilukuvuonna luennoidaan seuraavat opintojaksot:
  • Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi
  • Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa
  • Tilastolliset mallit
  • Mallinnus ja optimointi
Mathematics of Visual Motion jää tarjonnasta pois toistaiseksi, mutta sen sisältöjä on tarjolla Lappeenrannan teknillisen yliopiston kurssitarjonnassa. Edelleen kurssin toteutuksesta voidaan tarvittaessa sopia aina erikseen kurssin vastuuhenkilö Tuomo Kauranteen kanssa.
Thumas laatii alustavan aikataulun lukuvuoden 2009-2010 opintojaksojen läpiviemiseksi sekä on yhteydessä kursseilla toimiviin opettajiin varmistaakseen opetusvastuut. Aikataulu laitetaan kommentoitavaksi ennen seuraavaa kokousta, jossa se hyväksytään.
Tampereen teknillisen yliopiston matematiikan laitoksen professori Samuli Siltanen siirtyy 1.5.2009 alkaen Helsingin yliopistoon teollisuusmatematiikan professoriksi. Seppo tiedustelee Samulilta, olisiko hän halukas tekemään inversio-ongelmia koskevan kurssin verkostohankkeelle syventäen samalla hankkeen ja Helsingin yliopiston välistä yhteistyötä.
PDF-versio A&O:n mallinnuksen kurssien opettajan toimintaohjeesta on valmistumassa lähiaikoina.
    1. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n kirjasivuilta.
Seppo laatii pohjan esittelytekstille ja laittaa sen kirjoittajille eteenpäin.
Seppo allekirjoittaa kaikkien puolesta tekijänoikeussopimukset, kun tämä tulee ajankohtaiseksi. Kirjasta saatavat korvaukset päätettiin jakaa tasan kaikkien tekijöiden kesken.
Uudet opetusta koskevat sopimukset on lähetty yksiköihin ja sopimuksen ovat allekirjoittaneet kaikki yksiköt.
Päätettiin, että Teknilliseltä korkeakoululta kutsutaan johtoryhmään edustaja, jonka he saavat päättää itse. Thumas informoi asiasta TKK:ta.
Tampereen yliopisto on päättänyt, ettei se enää jatka hankkeeessa. Perusteluina tälle on opintopisteen kallis hinta ja laitoksen aliresurssointi, mistä syystä opetustyötä ei voida teettää virkatyönä. Tästä asiasta Seppo käy lähemmin keskustelua Tampereen yliopiston edustajien kanssa 8.5.2009 järjestettävässä yhteistyökokouksessa.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta.
Laskennallisten tieteiden yhdistyksen hallituksen kokous pidetään 13.5.
Viitaten Timo Tiihosen johtoryhmälle 9.3.2009 lähettämään sähköpostiviestiin käytiin keskustelua edellisessä kokouksessa (kts. muistio). Koska Timo oli estynyt osallistumaan kokoukseen, päätettiin jatkokeskustelu asiasta siirtää seuraavaan kokoukseen.
European Science Foundation ESF on käynnistänyt Forward look -hankkeen, jossa kolme teemakohtaista työryhmää tekee kartoitustyötä 12 kuukauden ajan. Tuloksena toimitetaan aiemuistio, White paper, EU:lle. Kartoitustyöhön olisi tarkoitus löytää Suomesta 2-3 aktiivista toimijaa.
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna keskiviikona 10.6.2009 alkaen klo 13.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 15.41.

28.4.2009
Thumas Miilumäki