Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 12.3.2009

Erkki Laitinen
Jorma Merikoski
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 14.16.
    1. Edellisen kokouksen muistio
Edellisen kokouksen muistio tarkastettiin kokouksen kuluessa.
Jatkuvat mallit päättyi 11.3.2009 videoneuvotteluna pidettyyn harjoitustöiden esittelytilaisuuteen. Kurssin suoritti hyväksytysti yhteensä 5 opiskelijaa, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Oulun yliopisto 1
Teknillinen korkeakoulu 1
Tampereen teknillinen yliopisto 2
YHTEENSÄ 5
Päätöstilaisuudessa opiskelijat antoivat palautetta mm. opintojakson haastavuudesta, mikä olisi ollut hyvä mainita jo opintojakson esitietovaatimuksissa. Opintojakson vastuuopettaja Timo Tiihonen korosti omalta osaltaan, että esitietovaatimuksia pitäisi tulla tarkentamaan jokaisella mallinnuksen opintojaksolla. Thumas kerää mallinnuksen kurssien vastuuopettajilta kartoituksen vaadittavista esitiedoista. Määriteltävä on ainakin opintojakson taso (aineopinnot, jatko-opinnot, syventävä kurssi) sekä mahdolliset erityisosaamiset esim. muiden aineiden (esim. fysiikka) alueelta.
Lisäksi palautteessa keskusteltiin, josko jatkossa Jatkuvien mallien tasoisten kurssien tehtävien palautusten aikataulutusta voisi väljentää ja mahdollisesti korottaa haastavilla kursseilla suorituksesta ansaittavaa opintopistemäärää. Jatkuvissa malleissa aikataulutuksen keventäminen onnistunee jatkossa hyvin ja suorituksen opintopistemäärän nostamista 5 opintopisteeseen voidaan harkita.

Satunnaisuus mallintamisessa alkoi maanantaina 9.3.2009 itseohjautuvasti ilman avausluentoa. Opintojakson vastuuopettajina toimivat Terhi Kaarakka, Robert Piché, Matti Heiliö ja Fabian Hoti.
Kursille on ilmoittautunut yhteensä 10 opiskelijaa, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 1
Teknillinen korkeakoulu 1
Tampereen teknillinen yliopisto 5
Tampereen yliopisto 2
YHTEENSÄ 10
Ensilukuvuonna luennoitavat kurssit päätetään seuraavassa kokouksessa. Luentovuorossa on peruskurssin lisäksi Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa, Mallinnus ja optimointi, Tilastolliset mallit ja Mathematics of Visual Motion.
Keskusteltiin yleisen opettajan toimintaohjeesta A&O:n mallinnuksen kursseilla.
Ohje löytyy A&O:sta kurssina "MM OPE-OHJE Matemaattisen mallinnuksen verkkokurssien opettajan ohje", jolle jokainen johtoryhmän jäsen on liitetty jo jäseneksi.
Thumas tekee vielä ohjeesta PDF-version ja tarkentaa ohjeen muotoiluja siten, että ohje olisi vieläkin enemmän kehoittavamman henkinen. Määräävä sävy ei ainakaan lisää joustavuutta kurssien opetusvelvollisuuksien hoitamisessa.
    1. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n kirjasivuilta.
Keskustelua on käyty kirjan tekijöiden kanssa. Marja-Leena Rantalainen toimittaa korjatun version viikon 11 lopussa. Kirjan nimeksi tulee "Matemaattinen mallinnus" ja tekijöiksi kirjataan kaikki kirjan kirjoittajat, jotka esitellään kukin erikseen omassa esittelyosiossa. Seppo toimii kirjan toimittajana.
Esittelyjen yhteyteen laitetaan kustakin kirjoittajasta mustavalkoinen kuva, jonka formaatin Seppo selvittää WSOY:ltä. Lisäksi Seppo laatii pohjan esittelytekstille ja laittaa sen kirjoittajille eteenpäin.
Seppo allekirjoittaa kaikkien puolesta tekijänoikeussopimukset. Korvauksien kohtalosta tulisi kuitenkin vielä käydä keskustelua. Maksetaanko korvaukset hankkeelle vai suoraan tekijöille tasan jaettuna.
Uudet opetusta koskevat sopimukset on lähetty yksiköihin. Sopimuksen ovat allekirjoittaneet jo Joensuun, Oulun ja Jyväskylän yliopistot. Lappeenrannan teknillisen yliopiston, Kuopion yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun sopimukset on vielä allekirjoittamatta.
Tampereen yliopisto on päättänyt, ettei se enää jatka hankkeeessa. Perusteluina tälle on opintopisteen kallis hinta ja laitoksen aliresurssointi, mistä syystä opetustyötä ei voida teettää virkatyönä. Seppo järjestää tapaamisen vielä Tampereen yliopiston Matematiikan laitoksen Erkki Liskin ja Eero Hyryn kanssa, jotta asiasta voitaisiin vielä keskustella lähemmin.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta.
Tampereella järjestetään 13.11.2009 Jyväskylässä järjettettyjen Laskennallisten tieteiden päivän henkinen tilaisuus.
Viitaten Timo Tiihosen johtoryhmälle 9.3.2009 lähettämään sähköpostiviestiin käytiin keskustelua. Laskennallisten tieteiden verkostoyhteistyön taustalla voisi pitää Mallinnuksen verkkoportaalia, joka toimisi pohjana esim. sivuainekokonaisuudelle. Olisi hyödyllistä järjestää ideointipalaveri sivuainekokonaisuuden ja verkoston kokonaisvaltaiseen kehittelemiseen. Jyväskylän yliopisto toteuttaa vierailukierroksen huhtikuun loppuun mennessä. Vierailujen yhteydessä em. asioista olisi hyvä käydä keskustelua.
Tiihosen viestin herättämään keskusteluun palataan seuraavassa kokouksessa.
Matti Heiliö on ehdottanut ECMI:n (The European Consortium for Mathematics in Industry) edustajaksi Seppoa. EU:n 8. puiteohjelmaan on kehitteillä teema, jossa korostetaan matematiikan roolia teollisuudessa.
Thumas on tiedustellut mahdollisuuksia saada matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen opetustarjontaa näkymään Virtuaaliyliopiston tarjonnassa, mutta asiasta ei ole kuulunut mitään uutta. Taustalla saattaa olla se, etteivät yliopistot ole innostuneita ylläpitämään Suomen Virtuaaliyliopiston toimintaa, mikä heijastunee nyt kaikkeen toimintaan yleisenä passiivisuutena.
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna maanantaina 27.4.2009 alkaen klo 15.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 13.20.

27.3.2009
Thumas Miilumäki