Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 4.11.2008

Robert Piché
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 12.03.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi on hyvässä vauhdissa.
Tähän mennessä kurssilla on ilmoittautuneita opiskelijoita yhteensä 70, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 6
Jyväskylän yliopisto 3
Kuopion yliopisto 3
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 2
Oulun yliopisto 10
Tampereen yliopisto 2
Teknillinen korkeakoulu 19
Tampereen teknillinen yliopisto 23
Organisaatio ei tiedossa 2
YHTEENSÄ 70
Kurssin alkuviikoilla opiskelijoita oli A&O:ssa ilmoittautuneina enemmänkin kuin 70, mikä näkyi myös palautettujen harjoitusten määrässä ensimmäisillä viikoilla. Nyt kurssin puolivälissä tilanne on tasaantunut ja kurssilla toimii aktiivisesti 24 ryhmää.
Kurssin harjoitustyöaiheet päätettiin. Robert Piché selvittää vielä Risto Silvennoiselta, ottaako hän yhden aiheen vastuulleen, jolloin aiheet ja niistä vastaavat opetushenkilöt ovat seuraavat:
Keinun pyöriminen Robert Piché
Pituushyppy Matti Heiliö
Polkupyörän vaihteisto Risto Silvennoinen
Tehtävänanto Keinun pyörimiseen on jo toimitettu A&O:hon. Thumas julkaisee harjoitustyön aiheet, kun saa loput kaksi tehtävänantoa vastuuhenkilöiltä.
Kurssin harjoitustöiden esittelytilaisuus järjestetään videoneuvotteluna maanantaina 15.12. klo 9.00 alkaen TTY:n matematiikan laitoksen seminaarihuoneessa TD308.
Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa -opintojakso alkoi suunnitellulla aikataululla itseohjautuvasti ilman erillistä avausvideoluentoa viikolla 42.
Keskusteltiin pitäisikö ODY-kurssin esitietovaatimuksia tarkentaa, sillä nyt on moni opiskelija jättänyt kurssin kesken osittaisdifferentiaaliyhtälöitä koskevien tietojen ja taitojen uupuessa. Tätä asiaa kannattaa miettiä erityisesti suunniteltaessa uutta maisteriohjelmaa ja sen kurssikuvauksia ja opintojaksojen esitietovaatimuksia laadittessa.
Tähän mennessä kurssilla on ilmoittautuneita opiskelijoita yhteensä 12, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 1
Kuopion yliopisto 1
Oulun yliopisto 2
Teknillinen korkeakoulu 1
Tampereen teknillinen yliopisto 7
YHTEENSÄ 12
Kurssilla toimii aktiivisesti kolme ryhmää. Thumas julkaisee harjoitustöiden aiheet ensi viikolla.
Kurssin harjoitustöiden esittelytilaisuus järjestetään videoneuvotteluna tiistaina 16.12. klo 9.00 alkaen TTY:n matematiikan laitoksen seminaarihuoneessa TD308.
Thumas selvittää vielä TKK:n tilanteen opintojaksojen harjoitustöiden esittelytilaisuuksiin osallistumisesta.
Viime lukuvuoden laskuista kaikki muut ovat maksaneet paitsi TKK. Syy tähän on, että TKK:lle lähetetty lasku on mennyt väärään osoitteeseen. Jatkossa TKK:ta tulee laskuttaa seuraavaan osoitteeseen:
Teknillinen Korkeakoulu
Matematiikan ja systeemianalyysin laitos
Leena Porraskorpi
PL 1100
02015 TKK
    1. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n A&O:n kirjasivuilta.
Mitään uutta ei ole kuulunut edellisen kokouksen jälkeen. Seppo tiedustelee kustantajilta aikataulua.
Keskusteltiin kirjan tekijöiden merkitsemisestä ja esitettiin, ei niin vakava, ehdotus aiheeseen. Yksi tapa olisi käyttää pseudonyymiä ja esim. esipuheessa selvennettäisiin, ketkä ovat kirjan kirjoittajat.
Kuopion yliopistosta kutsutaan jatkossa johtoryhmän kokouksiin edustajaksi Marko Vauhkonen.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta.
Jyväskylässä järjestetään 11.12. Laskennallisten tieteiden päivä, jossa pidetään esitelmiä eri aihealueista. Tilaisuudesta tiedotetaan asiaankuuluvia tahoja vielä lähempänä ajankohtaa.
Hankkeen johtoryhmä kokoontuu Tampereella, mutta ajankohtaa ei ole vielä päätetty. Vuoden päästä Tampereella pidetään yleiskokous tai seminaaripäivä.
Keskusteltiin ajatuksesta laskennallisten tieteiden tiedotuslehden julkaisemisesta. Lehti voisi ilmestyä kaksi kertaa vuodessa esim. huhti- ja marraskuussa.
Keskusteltiin Jyväskylän saamasta OPM:n koordinaatiorahasta. Sen käyttökohteet on jaettu karkeasti seuraavasti:

• Lukioyhteistyö
  • Sivuainekoulutus
  • Maisteriohjelman suunnittelu
  • Tohtoriohjelman suunnittelu
  • Täydennyskoulutus
  • Infra
  • Tiedotus ja koordinointi

Rahoitusta ei voida käyttää ESR-hankkeen omarahoitusosuudessa.
ESR-hankkeessa on seisova vaihe. Nyt tulisi miettiä hankeen uudelleen käynnistämistä ja yhteistyötahojen selvittämistä tarkemmin.
Mallinnusviikoille Hollannin Einhoveniin osallistuneilta TTY:n kolmelta opiskelijalta on tilattu artikkeli tapahtumasta. Se julkaistaan tamperelaisessa opiskelijalehdessä.
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna torstaina 4.12.2008 klo 10.00 - 11.00 TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 12.50.

4.11.2008
Thumas Miilumäki