Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 25.9.2008

Robert Piché
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.05.
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi aloitettiin avausvideoluennolla tiistaina 23.9.2008 klo 13.15 - 14.00.
Tilaisuuteen osallistuttiin Tampereen teknilliseltä yliopistolta, Lappeenrannan teknilliseltä yliopistolta, Oulun yliopistolta ja Joensuun yliopistolta. Luennolla esiteltiin kurssin käytänteitä ja A&O-oppimisympäristön käyttöä.
Selvästi tilaisuuden jälkeen opiskelijat aktivoituivat kurssilla, mikä näkyi mm. ryhmiin ilmoittautumisina ja ensimmäisten luentojen ja harjoitustehtävien katseluina kurssisivuilla.
Tähän mennessä kurssille on ilmoittautunut yhteensä 62 opiskelijaa, jotka jakautuvat oppilaitoksittain seuraavasti:
Joensuun yliopisto 7
Jyväskylän yliopisto 0
Kuopion yliopisto 2
Lappeenrannan teknillinen yliopisto 3
Oulun yliopisto 9
Tampereen yliopisto 2
Teknillinen korkeakoulu 12
Tampereen teknillinen yliopisto 22
Organisaatio ei tiedossa 5
YHTEENSÄ 62
Jyväskylän yliopistolla on paikallisesti ilmoitautunut muutama opiskelija kurssille. Heidä ohjataan paikallisesti ilmoittautumaan myös A&O:ssa kurssille opiskelijoille.
Kurssin viikkoharjoituksia ja harjoitustöiden aiheita toivotaan kurssille uusia. Thumas on muistuttaa edelleen luennoitsijoita aiheesta.
Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa -opintojakso toteutetaan suunnitellulla aikataululla siten, että kurssi alkaa itseohjautuvasti ilman erillistä avausvideoluentoa vkon 42 maanantaina.
Kurssille on tähän mennessä ilmoittautunut kaksi opiskelijaa, yksi Joensuun yliopistosta ja yksi Teknilliseltä korkeakoululta.
Thumas muistuttaa edelleen luennoitsijoita päivittämään viikkoharjoituksia ja harjoitustyöaiheita.
    1. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n A&O:n kirjasivuilta.
Kustantajista Otava ja WSOY ovat antaneet palautetta. Pääsääntöisesti on toivottu lisätietoja aiheeseen liittyen ja Seppo on luvannut selvittää asiaa eteenpäin kustantajien kanssa.
Kirjaan tarvitsee tehdä tarvittavat viimeistelyt ennen sen menoa painoon. Tärkeää on myös antaa kirjalle nimi. Nyt kirja kulkee työnimellä "Matemaattisen mallinnuksen oppikirja". Lisäksi tulee miettiä, miten kirjaan merkitään sen tekijät. Kirjalla on yli kymmenen kirjoittajaa ja tuleekin harkita merkitäänkö kaikki tekijöiksi. Kustantajan mielipidettä aiheeseen kysytään myös.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta.
Merkityksellistä kehitystä aiheessa ei ole tapahtunut kaikkien muiden kiireiden vuoksi.
Ideapaperi maisterikoulutukseen liittyen on työnalla. Sisältöjä ohjelmaan on kartoitettu Jyväskylä - Tampere akselilta. Lisäksi tulisi vielä suunnitella vaadittavien esitietojen sisällöt.
ESR-hakemus etenee hyvää tahtia. Joensuussa näyttäisi tosin siltä, että hakemus hylättäisiin liiallisien epämääräisyyksien vuoksi. Jos kuitenkin Jyväskylä - Tampere suunnalla hakemus menee läpi voidaan tätä pyrkiä hyödyntämään Joensuun kohdallakin. Joensuussa kehoitetaan syventämään jo olemassa olevaa yhteistyötä Keski-Suomen suunnittelevan tahon kanssa.
Tilastollisen mallinnuksen allianssi hankkeessa on laitettu hakuun kolme uutta virkaa, yksi Jyväskylän yliopistoon, yksi Tampereen yliopistoon ja yksi Tampereen teknilliseen yliopistoon.
Mallinnusviikoille Hollannin Einhoveniin viikolla 34 osallistui Tampereelta kolme opiskelijaa ja yksi ohjaaja. Lappeenrannasta osallistui kaksi opiskelijaa. He tekevät parhaillaan raportteja. Ehdotetaan vielä TTY:ltä osallistuneille opiskelijoille, josko he voisivat kirjoittaa tapahtumasta pienen kuvauksen/artikkelin, joka julkaistaisiin esim. matemaattisen mallinuksen verkostohankkeen kotisivuilla ja/tai matematiikan laitoksen kotisivuilla.
Miettimisen arvoinen asia olisi, josko Suomessa voitaisiin järjestää kolmen vuoden päästä Mallinnusviikot Tampereella. Suunnittelussa tulee huomioida erityisesti opiskelijoiden majoittaminen, mikä tarkoittanee sitä, että Mallinnusviikot olisi hyvä pitää aikana, jolloin opiskelijaasunnoissa olisi eniten vapaata tilaa. Majoituskapasiteettia tarvitaan n. 50 opiskelijalle ja 8-10 ohjaajalle.
Ensikesän Mallinnusviikot pidetään Puolan Rostislavissa. Sitä seuraavat joko Dresdenissä, Madridissa tai jossain päin Italiaa.
Seuraava kokous pidetään puhelinneuvotteluna tiistaina 4.11.2008 klo 12.00 alkaen TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 13.43.

25.9.2008
Thumas Miilumäki