Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 13.8.2008

Robert Piché
Erkki Laitinen
Thumas Miilumäki
Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 14.05.
Kevään 2008 Mallinnus ja optimointi -opintojakso saatiin kesän alussa päätökseen.
Kurssin suoritti yhteensä yhdeksän opiskelijaa:

• Joensuun yliopisto: 3 opiskelijaa
  • Teknillinen korkeakoulu: 2 opiskelijaa
  • Tampereen teknillinen yliopisto: 2 opiskelijaa
  • Oulun yliopisto: 1 opiskelija
  • Lappeenrannan teknillinen yliopisto: 1 opiskelija
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi alkaa aiemmin sovitusta poiketen viikkoa myöhemmin tiistaina 23.9.2008 klo 13.00 ja päättyy 2.12.2008.
Kurssin vastuuhenkilöt ovat oletusarvoisesti samat kuin viime lukuvuonna. Thumas Miilumäki on yhteydessä vastuuhenkilöihin, erityisesti Kuopion yliopistoon, jossa yhteyshenkilö selviää lähiviikkojen aikana. Edelleen Thumas organisoi Matemaattisen mallinnuksen peruskurssin aloituksen ja toimittaa mainoksen kurssista edelleen levitettäväksi oppilaitoksiin. A&O:hon päivitetään kurssi ajantasalle.
Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa -opintojakso toteutetaan suunneitellulla aikataululla. Thumas huolehtii vastaavat järjestelyt kyseisen opintojakson osalta kuin Matemaattisen mallinnuksen peruskurssillakin.
4. Kirja
Kirjan uusin versio löytyy A&O:n A&O:n kirjasivuilta.
Kustantajiin on otettu yhteyttä, mutta palautetta ei ole kesän aikana saatu. Asiaa jäädään odottamaan edelleen.
Keskusteltiin laskennallisten tieteiden hankkeesta.
Kesälomien aikana hankkeessa ei mitään erityistä uutta ole tapahtunut. Kuitenkin mikäli halutaan toteuttaa vuonna 2009 yhteinen mallintamisen maisteriohjelma, tulisi hyvissä ajoin jo tämän vuoden puolella miettiä ohjelman esitiedot, kokonaisuudet ja valintaperusteet kuntoon.
Alkuun asiassa päästään, jos laaditaan ideapaperi, jota kehitetään eteenpäin yhdessä allianssihankkeiden, kuten Statcoren kanssa.
Tilastollisen mallinnuksen allianssi hanke on saanut rahoitusta. Tilastollisen laskennan mallinnuskurssien toteutusta suunniteltaessa tämä on hyvä ottaa huomioon.
Jyväskylän yliopiston laskennallisen tieteen ja nanotieteen saaman vuoden 2009 rahoituksen jakamista ei ole vielä tehty.
ESR-rahoitus selvinnee elokuun lopulla.
Akatemia pitää viikon päästä tiedotustilaisuuden tukimushankkeista.
Mallinnusviikoille Hollannin Einhoveniin viikolla 34 lähtee Tampereelta kolme opiskelijaa ja yksi ohjaaja. Lappeenrannasta osallistuu kaksi opiskelijaa.
Seuraavakokous pidetään puhelinneuvotteluna torstaina 25.9.2008 klo 13.00 alkaen TTY:llä seminaarihuoneessa TD308.
Seppo Pohjolainen päätti kokouksen klo 14.50.

13.8.2008
Thumas Miilumäki