Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 13.6.2006

Emilia Ylirinne

Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.05

2. Edellisen kokouksen pöytäkirja
Tarkastettiin ja hyväksyttiin edellisen kokouksen pöytäkirja.

3. Ilmoitusasiat

Timo Mantereen oikeudensiirtoasiaa hoidetaan edelleen.

Mallinnushanke ei saanut OPM:n rahoitusta. Päätettiin, että kesän aikana valmistellaan hakemus yliopistojen rakenteellisen kehittämisen hankkeelle. Hankehakemuksessa korostetaan korkeakoulujen välistä yhteistyötä ja kansainvälisen toiminnan aloittamista sekä hankkeen jatkokehitystä. Hakemusta työstetään sähköpostitse.

Keskusteltiin myös mahdollisista toimenpiteistä, mikäli rahoitusta ei tule.

Esitteiden työstäminen päätettiin aloittaa siten, että Emilia kokoaa viimeistään seuraavaan kokoukseen mennessä olemassa olevista materiaaleista asioita, joita esitteisiin voitaisiin laittaa. Robert Piché päivittää englanninkieliset esittelykalvonsa ja tekee niiden pohjalta englanninkielisen esitteen, jota voidaan jakaa ECMI-konferenssissa.

Keskusteltiin Satunnaisuus mallinnuksessa-kurssin puuttuvista luennoista. Terhi Kaarakka ja Robert Piché esittivät mahdollisia luennoijia ja aiheita (esim. stokastiset numeerisen differentiaaliyhtälöt, finanssimatematiikka). Asiaan palataan seuraavassa kokouksessa.

4. Kirjaprojekti

Käytiin läpi kirja tekijöittäin ja luvuittain. Kirjoittajat ovat edenneet työssään ja ajantasaiset materiaalit löytyvät A&O-oppimisympäristöstä. Toivottiin, että kirjan tekijät kävisivät kommentoimassa toistensa tuotoksia A&O:ssa ja laittaisivat sinne omat materiaalinsa näkyviin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Tekstien tulee olla valmiina 11.8. mennessä ja löytyä A&O:lta.

Päätettiin, että Jyväskylä huolehtii kirjan lopullisesta teknisestä kokoamisesta. Heiltä palkataan tähän harjoittelija, jolta pyydetään perustiedot kirjan asetuksista ja mahdolliset latexin tyylitiedostot mahdollisimman pian.

Sovittiin, että matemaattisen merkinnät pidetään aluksi jokaisessa luvussa. Keskusteltiin lähdeluettelon rakenteessa ja alustavasti sovittiin, että ainakin jokaisen luvun lopussa olisi siihen liittyvät lähteet.

Todettiin vielä, että kirjan sisällön tuottamiseen ei ole budjetoitu rahaa, joten kirjantekijät eivät myöskään saa työstä erillistä korvausta.

Muista asioita ei ollut

Seuraava kokous pidetään TTY:llä 18.8.2006 klo 13 salissa TD308.

Kirjan kirjoittajille muistutus: tekstien dead line on viikkoa ennen kokousta eli 11.8.

Seppo Pohjolainen päätti kokouksen.
13.6.2006
Emilia Ylirinne