Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 21.4.2006

Timo Tiihonen, JY
Erkki Laitinen, OY
Emilia Ylirinne, TTY

Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.15.

2. Edellisen kokouksen pöytäkirja
Tarkastettiin ja hyväksyttiin edellisen kokouksen pöytäkirja. Matti Heiliö hoitaa Timo Mantereen oikeudensiirtosopimuksen kuntoon.

3. Ilmoitusasiat

Kevään kurssit: Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa on pidetty. Kurssin suoritti 17 opiskelijaa. Mallinnus ja optimointi on parhaillaan käynnissä. Kurssilla on n. 25 opiskelijaa.

Seppo Pohjolainen kertoi rahoitushakemuksen menneen eteenpäin TTY:n sisäisissä hankeneuvotteluissa. Matti Heiliö kertoi etäluentokokeilusta, joka järjestetään videoneuvotteluna 5.5. klo 9.00-11.00. Jonas Mockus pitää luennon aiheesta optimointi ja peliteoria. Mallinnus-hankkeessa mukana olevat yliopistot on kutsuttu mukaan. Ainakin LTY ja TTY osallistuvat. ECMI mallinnusviikko Kööpenhaminassa. ECMI-konferenssi Madridissa. Matti Heiliö järjestää yhden session. Robert Piché pitää esitelmän mallinnus-hankkeesta ja Tuomo Kauranne kurssista Mathematics of Visual Motion. Matti Heiliö on nimitetty TTY:n dosentiksi alana "Matemaattinen mallinnus ja mallinnuksen opetus". Keskusteltiin myös kansainvälisten yhteyksien kartoittamisesta ja kansainvälisen verkoston luomisesta. Sovittiin, että kesäharjoittelijat tekevät hankkeelle suomen- ja englanninkieliset esitteet sekä englanninkieliset www-sivut.

4. Talous
Hanke tukee ECMI-konferenssin tansanialaista osallistujaa. Käsiteltiin ilmoitusasiana vuoden 2005 taloustilanne. Ylijäämät säästetään vuoden 2007 varalle. Päätettiin harjoittelijakuukausista seuraavasti: TaY (2kk), TTY (2kk), LTY (2kk), OY (2 kk), Kirjaprojekti (3kk)

5. Syksyn 2006 ja kevään 2007 kurssit
Matemaattisen mallinnuksen peruskurssi aloitetaan syksyllä 2006 viikolla 37 ( ti 12.9.2006). Osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa aloitetaan lokakuun ensimmäisellä viikolla. Kevään kursseista pidetään ensin Jatkuvat mallit ja myöhemmin keväällä Satunnaisuus mallinnuksessa. Jälkimmäisen kurssin luennot tehdään valmiiksi mahdollisimman pian.

6. Kirjaprojekti

Diskreettiaikaiset mallit poistetaan. DAMM-osio pidetään yhtenä kokonaisuutena kolmosluvussa. Kysytään Jukka Tuomelalta, kirjoittaisiko hän systeemiteoria-osuuden. Kirjan kokoamiseen päätettiin palkata henkilö harjoittelijaresursseista. Tiihonen ja Merikoski tiedustelevat omissa yliopistoissaan sopivaa henkilöä. Timo Tiihonen tekee kokouksen päätösten pohjalta päivitetyn sisällysluettelon. Tiihosen tekemän uuden sisällysluettelon pohjalta tehdään arvio kirjan sivumäärästä, jotta kukin tekijä pääsee aloittamaan varsinaisen kirjoitustyönsä. Kirjan työstövaiheessa päätettiin käyttää hyväksi A&O-oppimisympäristöä, jonne perustetaan kirjan tekoa varten oma "kurssi". Kirjan tekstien dead line on maanantaina 5.6.2006.

Muita asioita ei ollut.
Seuraava kokous pidetään ti 13.6.2006 klo 13.00 TTY:llä salissa TD308.

Seppo Pohjolainen päätti kokouksen. 2.5.2006
Emilia Ylirinne