Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 9.12.2005

Timo Tiihonen, JY

Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.10

2. Edellisen kokouksen pöytäkirja
Edellisen kokouksen pöytäkirja tarkastettiin ja sen todettiin olevan kunnossa.

3. Ilmoitusasiat
ECMI mallinnusviikko järjestetään vuonna 2006 Lungbyssä Tanskassa. Ajankohta on todennäköisesti elokuu.

Matematiikan virtuaaliopetuksen alueelta on jätetty EU -hankehakemus NEMESI -hankkeesta, jota koordinoi Torinon yliopisto. Hankeen tavoitteena on mm. kehittää mallinnuksen kurssi kansainväliseksi.

ECMI 2006 konferenssi pidetään 10.-14.7 Madridissa, Espanjassa. Matti Heiliö on kutsuttu minisymposiumin vetäjäksi ja hän ottaa vastaan esitelmäehdotuksia mallinnusprojektin tiimoilta.

Mallinnuksen tämänhetkinen sähköpostilistan osoite poistuu käytöstä vuoden loputtua. Uusi lista on otettu käyttöön ja loppuvuoden tiedotteet tulevat pelkästään vain uuden listan kautta.

TTY ja TaY järjestävät yhdessä Matematiikan päivät 2006. Päivät pidetään TTY:llä 4.1-5.1.2006. Sovittiin, että Matti Heiliö esittelee tietokoneavusteisen matematiikan opetuksen sessiossa mallinnuksen verkostohanketta.

5. Syksyn kurssit
Satunnaisuus mallinnuksessa kurssista opiskelijoille on annettu arvosanat. Loput luennot pyritään saamaan nauhalle mahdollisimman pian.

Todettiin, että mallinnuksen peruskurssin harjoitustöiden palautustilaisuus sujui hyvin vaikka videoneuvotteluun osallistuneita ryhmiä oli kaikkiaan 23 kappaletta. Keskusteltiin myös siitä, miten jatkossa opiskelijat saadaan paremmin aktivoitua kommentoimaan ja keskustelemaan toistensa harjoitustöiden ratkaisuista.

6. Vuosi 2006
Edellisessä kokouksessa käytyjen keskustelujen pohjalta oli muokattu budjettiesitys, joka hyväksyttiin.

Keväällä 2006 luennoidaan kurssit optimointi sekä datan analyysimenetelmät mallinnuksessa. Datan analyysimenetelmät mallinnuksessa alkaisi viikolla 3. Optimointi kurssi alkaisi maaliskuun puolessa välissä (mahdollisesti viikolla 11). Sovittiin, että optimoinnin kurssille tuleva materiaali olisi valmis tammikuun loppuun mennessä.
Syksyllä 2006 ovat vuorossa peruskurssi sekä mallinnuksessaosittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa.

Keskusteltiin, miten toimintaa jatketaan vuonna 2007 VY -rahoituksen päätyttyä. OPM:ssä ajatuksena on, että verkostot rahoittaisivat itse toimintansa. Koordinaatioon saattaisi kuitenkin olla mahdollista saada rahoitusta. Mitään päätöksiä ei OPM:ssä olla vielä kuitenkaan tehty.
Vuoden 2007 toimintakuviosta päätettiin jatkaa keskustelua seuraavassa kokouksessa tammikuussa.

Mallinnuksen kirjaprojektia aletaan viemään eteenpäin. Ajatuksena on, että johtoryhmä kokoontuu useamman kerran vuodessa, jolloin osa kokouksista käytetään pelkästään kirjan työstämiseen liittyviin asioihin.

Lisäksi jatkettiin edellisen kokouksen keskustelua hanketta koskevien tekijänoikeussopimusten tekemisestä. Jokainen yliopisto huolehtii, että verkostohankkeeseen tulleille uusille ihmisille, jotka ovat tuottaneet kursseile materiaalia, tehdään tekijänoikeussopimus. Tekojänoikeussopimuspohja löytyy verkosta http://alpha.cc.tut.fi/mallinnus/toikeus/

Seuraava kokous pidetään matematiikan päivien yhteydessä to 5.1.2005 klo 11.30-13.00 TTY:llä salissa TD308 Käsiteltäviä asioita ovat vuoden 2007 toiminta sekä kirjan työstäminen.

Kokous päättyi klo 15.45

Heli Raassina