Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 30.9.2005

Timo Tiihonen, JY

Seppo Pohjolainen avasi kokouksen klo 13.15

2. Edellisen kokouksen pöytäkirja
Edellisen kokouksen pöytäkirja oli kunnossa

3. Ilmoitusasiat
ECMI Barcelonassa oli mukana 4 suomalaista opiskelijaa (2 Lappeenrannasta ja 2 Tampereelta) ja he suoriutuivat tehtävästä erinomaisesti.

Robertin Lontoossa pitämä esitys oli herättänyt mielenkiintoa mm. Latviassa ja Yhdysvalloissa. Lontoossa esille olivat nousseet myös pedagogiset kysymykset.

Wienissä pidetään 8-10.2.2006 Mathmod konferenssi ja keskusteltiin halukkuudesta osallistua kyseiseen tapahtumaan. (www.mathmod.at)

Mallinnuksen ympärille rakentuva tutkijakoulu ei saanut tällä kertaa rahoitusta ja keskusteltiin, miten muuten yhteistyötä voitaisiin hyödyntää. Päädyttiin siihen tulokseen, että ajatus tutkijakoulusta on hyvä ja sitä kannattaa viedä vielä jatkossa eteenpäin.

Mallinnuksen tämänhetkinen sähköpostilistan osoite poistuu käytöstä vuoden loputtua. Uusi lista on olemassa ja se otetaan käyttöön lähiaikoina. Asiasta tiedotetaan tarkemmin vielä sähköpostilla listan kautta.

TTY ja TaY järjestävät yhdessä Matematiikan päivät 2006. Päivät pidetään TTY:llä 4.1-5.1.2006. Keskusteltiin mahdollisuudesta esitellä mallinnuksen verkostohanketta kyseisillä päivillä.

4. Kesän harjoittelijat
Keskusteltiin kesäharjoittelijoiden tuotoksista. Kesäharjoittelijoiden työhön oltiin tyytyväisiä ja aikaan oli saatu taas lisää materiaalia tukemaan mallinnuksen kursseja.

5. Syksyn kurssit
Satunnaisuus mallinnuksessa pyritään saamaan vielä loppuun tämän syksyn aikana.

Jatkuvat mallit: aloitetaan ti 25.10 klo 9.00 videoneuvotteluna. Tämän syksyn kursseilla on opiskelijoita lähes kaikista yliopistoista. Peruskurssin opiskelijamäärä on vakiintunut n.80 opiskelijan tasolle ja Visual Motionissakin on n. 15 opiskelijaa

Keskusteltiin kurssien arvosteluperusteista ja myöhästyneistä harjoitusten palautuksista. Tultiin siihen tulokseen, että jokainen opettaja päättää itse miten toimii omaa luentoa koskevien myöhästyneiden harjoituspalautusten suhteen.

Lisäksi keskusteltiin peruskurssin harjoitustyöstä. Ehdotuksia on saatu tähän mennessä kolme. Suuren opiskelijamäärän takia kaivataan vielä yhtä harjoitustyön aihetta.

6. Vuosi 2006
Keskusteltiin vuoden 2006 budjetista ja keskustelun pohjalta tehdään esitys.

Keväällä 2006 luennoidaan kurssit optimointi sekä osittaisdifferentiaaliyhtälöt matemaattisessa mallinnuksessa.
Syksyllä 2006 ovat vuorossa peruskurssi sekä datan analyysimenetelmät mallinnuksessa.

Mallinnuksen kirjaa aletaan työstämään siten, että jokaisesta luennosta koostetaan n. 10 sivun mittainen materiaali.
Lisäksi keskusteltiin hanketta koskevien tekijänoikeussopimusten tekemisestä. Jokainen yliopisto huolehtii, että verkostohankkeeseen tulleille uusille ihmisille tehdään tekijänoikeussopimus.

Seuraava kokous pidetään 9.12.2005 klo 13.00 TTY:llä salissa TD308

Kokous päättyi klo 15.55