Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 10.6.2005

Kari Suomela (TTY)

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen (KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.15.

2. Edellisen kokouksen muistio oli kunnossa.

3. Ilmoitusasiat

Heli Raassina tulee Kari Suomelan tilalle mallinnushankkeeseen tulevien virkajärjestelyjen vuoksi.

Hanke jatkuu 2006 rahoituksen ollessa 75% tämän vuoden tasosta.

ECMI Barcelonaan on varattu kaksi paikkaa suomalaisille. Ilmoittautumiset tehtävä pikaisesti hankkeen sivujen kautta, ja tiedoksi Matti Heiliölle.

Robert Piche kertoi, että hanketta esittelevä paperi on hyväksytty heinäkuussa Lontoossa pidettävään konferenssiin.

Moskovassa pidettävään EU Young Scientists kilpailuraatiin on valittu Seppo Pohjolainen.

4. Kevään ja syksyn kurssit (-05 ja -06)

Käytiin läpi kevään tilastollisten mallien kurssipalaute. Palautteesta nousi seuraavia yleisiä havaintoja. Luentoja ei katsota, mutta kalvot luetaan. Huonolaatuiset nauhoitteet tulee korjata. Tulee korostaa itsenäistä tiedon hakua, jos annettu materiaali ei ole riittävä. Opiskelijat voivat lähettää linkkejä luennon kannalta hyödylliseen materiaaliin. Opettajien tulee antaa kullekin ryhmälle henkilökohtaista palautetta vastauksista.

Toinen kevään kurssi jatkuu syksyllä loppujen luentojen valmistuttua.

Sovittiin syksyn kurssien alkamisajoiksi 13.9. (peruskurssi ja Visual Motions) ja 25.10. (jatkuvat mallit).

Merikoski tekee kevään -06 optimointikurssin valmistelua yhdessä Antti Kannon, Kaisa Miettisen ja Risto Silvennoisen kanssa. Laajuudeksi sovittiin kuusi kappaletta kahden tunnin luentoja.

Kypsyteltiin ajatusta keväälle kurssista, jossa esimerkiksi tehtäisiin laajempi mallinnuksen harjoitustyö tai valmennetaan kansainvälisiin mallinnuskilpailuihin.

Heli Raassina tekee esitteen, josta ilmenee kurssit ja suoritusaika.

5. Vuosi 2006

Viimeisenä vuotena on uusi kurssikokonaisuus valmis. Kursseille tehdään tarvittava loppusilaus. Koota kaikki tuotettu kirjallinen materiaali yhteen, ehkä kirjaksi asti. Tätä varten kustakin luennosta tulee tehdä kymmenen sivun mittainen materiaali.

Kursseja hoidetaan vuoden 2006 jälkeen paikkakuntien opettajien voimin.

Keskusteltiin erilaisista kansainvälisistä yhteistyön muodoista EU tasolla. Heiliö pyysi listaa kontakteista.

6. Muut asioita ei ollut.

7. Seuraava kokous pidetään 30.9.2005 klo 13 Tampereella.

8. Kokous päättyi klo 15.10.

Kari Suomela

Kurssien aloitusajankohtiin liittynyt painovirhe korjattu 25.8.2005 (HR)