Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 9.9.2004

Osanottajat:

Terhi Kaarakka (TTY, kohdissa 1-3)

Erkki Laitinen (OY)

Jorma Merikoski (TaY)

Robert Piche (TTY)

Seppo Pohjolainen (TTY)

Kalle Saastamoinen (LTY)

Kari Suomela (TTY)

Antti Suutala (TTY)

Timo Tiihonen (JY, video, 1-3)

Jukka Tuomela (JoY)

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen(KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.10.

2. Edellisen kokouksen muistio oli kunnossa.

3. Vuoden 2005 suunnittelu

Keväällä 2005 pidetään kaksi jatkokurssia ja syksyllä peruskurssin lisäksi kaksi jatkokurssia.

Tiihonen esitteli luonnosta uudesta kurssista. Ideana on saada aikaan laadullista analyysiä kynällä ja paperilla ennen laskentaa. Lisäksi kurssilla liikutaan yleisellä tasolla käymättä kiinni erityisiin sovellusalueisiin. Kurssilla ei mennä odyihin. Tiihonen valmistelee kurssia, ja se ehdotettiin pidettäväksi ody kurssin kanssa vuoro vuosin.

Uusi tutkintorakenne tulee voimaan syksyllä 2005, ja siihen tulee valmistaa maisteriohjelmaan 25-30 op kokonaisuus mallinnuksesta. Tätä varten tarvitaan lisäkursseja, joiden aihealueita on optimointi ja diskreetti matematiikka. Käytävä läpi myös jo tuotetut kurssit, ja tutkittava niiden tarjonta. Keskusteltiin suomalaisesta malllinnuskilpailusta, joka voisi olla yksi osa uutta kokonaisuutta. Ehdokkaista uusien kurssien vastuuhenkilöiksi keskusteltiin.

Mallinnuksen alalta puuttuu suomenkielinen kirja, jossa käydään eri alueita läpi niin laajasti, kun tässä projektissa on tehty. Keskusteltiin kirjan, verkkokirjan ja kirjan+verkko vaihtoehdoista.

4. Kesäharjoittelijoiden töiden esittely

Käytiin läpi harjoittelijoiden töiden tulokset. Työn tuloksena saatiin paljon materiaalia, ja ensi kesänä kannattaa jatkaa harjoittelijoiden käyttämistä materiaalin tekoon.

5. Keskustelua syksyn ja kevään kursseista Syksyn luennot on kunnossa. Opiskelijamäärä selviää ensi viikolla, kun luennot ovat alkaneet joka paikkakunnalla. Viikkoharjoituksia ja harjoitustöitä vielä puuttuu. Kevään kurssien videoimattomista luennoista lähetetään muistutus luennoitsijoille, ja kursseille laaditaan aikataulu.

6. Muut asiat ECMI Eindhovenissa oli Heiliön organisoima malllinnuksen sessio. Esityksiä oli Heiliön ja Turusen lisäksi Italista ja Latviasta. Eurooppalaisen projektin perustamisesta käytiin keskustelua ja sitä perustettiin sähköpostilista. Heiliö organisoi jatkotoimia.

ECMI Lappeenrannan kesäkoulussa oli 48 opiskelijaa edustaen 15 eri kansallisuutta. Hanke maksoi viisi opiskelijaa osallistumisen tapahtumaan.

Tekesillä alkaa vuodenvaihteessa teknologiaohjelma MASI mallinnus ja simulointi. Piche ja Vauhkonen olivat avausseminaarissa.

PEG2003 konferenssin tiimoilta pidetystä mallinnuksen projektista esityksestä tulee JCAL (Journal of Computer Assisted Learning) lehteen erikoisnumero, jossa kerrotaan hankkeesta.

7. Seuraava kokous pidetään 2.12.2004 klo 13 Tampereella.

8. Kokous päättyi klo 15.35.

15.9.2004 Kari Suomela