Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 7.6.2004

Kari Suomela (TTY)

Antti Suutala (TTY)

Esko Turunen (TTY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.20.
  2. Edellisen kokouksen muistio oli kunnossa. Jyväskylä pyysi lykkäystä peruskurssin ja ODY kurssin väliin tulevasta kokonaisuudesta. Piche kertoi pidetystä teollisuusmatematiikan työpajasta.

3. Budjetti 2004

Käytiin läpi budjetti, johon oli lisätty harjoittelijat. Tieto johtoryhmää koskivista asioista lähetetään jatkossa kahdelle henkilölle paikkakunnalla.

Käytiin läpi mallinnuksen peruskurssin opiskelijapalaute. Opettajilta toivottiin aktiivisempaa osallistumista keskusteluryhmään. Keskusteluun muiden vastauksista tehdään parempi ohje, jotta opiskelijat näkevät hyödyn kommentoinnista. Kommentoinnissa esitetään kysymyksiä, kommentteja ja kritiikkiä muiden töistä. Ehdotettiin myös oppimispäiväkirjan pitämistä kurssin aikana esimerkiksi yhtenä viikkona.

Syksyn jatkokurssien aloitusaika päätetään vielä kokouksen pitoviikolla Suomelan lähettämän ehdotuksen mukaan. Jokainen luennoitsija lähettää yhden harjoitustyöaiheen, josta opiskelija valitsee työn.

Kevään tilastollisten mallien johdantoluennon pitäjä löytyy Tampereen yliopistolta, nimi ilmoitetaan myöhemmin.

5. Opiskelijavalinta ECMI:in

Heiliö kertoi paikkakunnilta tulleen kuusi ilmoittautumista, ja heidän osallistuminen maksetaan projektilta. Projektilla on rahaa maksaa vielä muutama opiskelija, mutta ilmoittautuminen tulee tapahtua pian. Jos kaikkia paikkoja ei saada täyteen, niin ensisijaisesti rahat käytetään Jyväskylään yhteen harjoittelijakuukauteen. Loppua summaa käytetään Lappeenrannan mallinnustapahtuman assistentin palkkaan.

Projektin puitteissa tehdään 25-30 op:n kokonaisuus mallinnuksesta, mutta sijoitus uuteen tutkintorakenteeseen selvitetään myöhemmin. Lisäksi tulee varmistaa, että kurssit ehtii suorittaa annetussa ajassa ja kurssiin tarvittavien pohjatiedojen riittävyys.

Lappeenrannassa on tarvetta tehdä mallinnuksen kokonaisuus pienemmällä matematiikan osaamisella ja isommalle opiskelijamäärälle.

Projekti jatkuu vuonna 2005 ja rahoitus pysyy samana.

7. Seuraava kokous pidetään 9.9.2004 klo 13.00 Tampereella.

8. Kokous päättyi klo 15.51.

Kari Suomela