Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 6.2.2004

Kalle Saastamoinen (LTY)

Kari Suomela (TTY)

Antti Suutala (TTY)

Timo Tiihonen (JY, etänä)

Jukka Tuomela (JoY)

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen (KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.11.
  2. Hakemus vuodelle 2005 kierrätetään johtoryhmässä.
  3. Toimintasuunnitelma 2004

Mallinnuksessa tehdään kurssimateriaalia seuraaviin kuuteen syventävään kurssiin, joille on annettu alla työnimet. Kursseja voidaan jatkossa tuottaa myös muilta aihealueilta. Kullakin kurssilla vetäjän nimi on ensimmäisenä. Seuraavaan kokoukseen mennessä kukin ryhmä päättää tarkemman kurssisisällön. Kurssin laajuus on kaksi opintoviikkoa sisältäen 5 luentoa ja harjoitustyön.

• DY/ODY: Marko Vauhkonen, Erkki Laitinen, Seppo Pohjolainen, Jukka Tuomela
    • Tilastolliset menetelmät: Tapio Nummi, Matti Heiliö, Robert Piche
    • Stokastiikka: Terhi Kaarakka, Heikki Haario
    • Soft methods: Esko Turunen, Kalle Saastamoinen
    • Optimointi & neuvotteluanalyysi: Risto Silvennoinen, Sirkku Parviainen sekä Jyväskylän edustaja
    • 3D-grafiikka: Tuomo Kauranne

Kurssien luennointi päätettiin seuraavasti: syksy 2004 DY/ODY ja soft methods, kevät 2005 tilastolliset menetelmät ja stokastiikka sekä syksy 2005 mallinnuksen peruskurssi.

Lisäksi keskusteltiin diskreetin matematiikan osuudesta. Budjetin rahanjako sovittiin, ja vuonna 2004 tuettavat osuudet päätetään seuraavassa kokouksessa.

4. Kurssit 2004

Mallinnuksen peruskurssin harjoitustyöt jäivät auki. Palautus tehtäville on tiistaina 11.5. kello 12 ja esittely torstaina 13.5. alkaen kello 9.

Kukin yliopisto voi lähettää projektin rahalla kaksi opiskelijaa Lappeenrannan ECMI tapahtumaan.

Piche oli lähettänyt CSC:n työpajasta sähköpostia.

Turunen esittelee mallinnuksen projektia ECMIn kokouksessa Hollannissa kesällä.

6. Seuraava kokous pidetään 12.3.2004 klo 13 Tampereella.
  7. Kokous päättyi klo 15.23.

Kari Suomela