Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 12.12.2003

Jukka Tuomela (JoY)

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen (KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.05.
  2. Pöytäkirjasta tuli kommentti, että mallinnukseen ei ole mallivastauksia ja raha tulisi käyttää ainoastaan mallinnuksen alueen luentoihin. Lappeenrannan ECMI mallinnusviikon korjattu aika on 13.-21.8.2004.
  3. Toimintasuunnitelma ja kurssit 2004 sekä vuoden 2003 kurssit

Pohjolainen jakoi esityksen, jossa nykyiset kurssit oli jaettu deterministisiin, tilastollisiin ja pehmeisiin malleihin. Osat täydennetään kokonaisiksi kursseiksi, ja yliopistot selvittävät halukkaita pitäjiä puuttuville osuuksille. Joensuusta luvattiin stokastiikan materiaalia, ja muita ehdotettuja aiheita oli MonteCarlo ja neuroverkot. Turunen valmistaa 6-8 tuntia luentoa GUHAsta. Mallinnuksen alueita on helpompi opettaa selvissä kokonaisuuksissa. Näiden jälkeen on työkurssi tai mallinnusviikko, jossa voidaan yhdistää eri mallinnuksen osa-alueita.

Sovelluksen kanssa työskennellessä tulee tietää, kuinka ongelma todellisuudessa käyttäytyy, jotta voi arvioida mallia. Mallin simuloinnin tulosten arviointi vaatii tietoa.

Keväällä 2004 pidetään mallinnuksen peruskurssi. Kurssin pari harjoitustyötä valitaan helmikuussa ja luentokertojen määrää vähennetään työmäärän kohtuullistamiseksi. Osa harjoitustyöstä liittyy vain yhteen luentoon, joten töissä tarvittavaa aihepiiriä pitää laajentaa. Syksyllä 2004 pidetään kaksi puolen lukukauden kurssia. Kurssit sovitaan seuraavassa kokouksessa.

Torikka esitteli Lappeenrannan verkkokursseja. Samalla käytiin läpi kaikki projektilta tuetut kurssit.

Aikaisemmin luennoitujen kurssien opiskelijoiden vastauksien käyttämiseen tulee pyytää lupa.

4. Hakemus vuodelle 2005 jätetään tammikuussa TTY:n hallintoon. Ehdotettiin, että hakemuksessa korostetaan mallin rakentamista ja simulointia. Hakemus lähetetään kommentoitavaksi muille yliopistoille.

Opettaja käyttää harkintaa myöhästyneiden vastausten suhteen.

Lappeenrannan ECMI pidetään 13.-21.8.2003 ja projekti voisi maksaa pari opiskelijaa/yliopisto tapahtumaan.

6. Seuraava kokous pidetään 30.1.2004 klo 13 Tampereella.

7. Kokous päättyi klo 16.27.

Kari Suomela