Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 5.6.2003

Kari Suomela (TTY)

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen(KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.10.

2. Lisätään mallinnuksen kurssit Suomen virtuaaliyliopiston portaaliin.

3. Peruskurssin arviointi

Kurssikyselyssä pyydettävä jokaista arvioimaan itse kurssia, koska muuten vastauksesta ei tiedä, onko se annettu ryhmänä. Samoin palautteen antaminen tulisi laittaa suoritusvaatimukseksi.

Opiskelijoille tulisi opettaa mallinnuksen prosessia. Mallin teko, testaus ja parantaminen tulisi huomioida. Mallin kokeiluun voisi käyttää numeerisia ohjelmia. Opiskelijoiden pohjatiedot eivät aina riitä luennot seuraamiseen ja tehtävien tekemiseen. Tämän takia kullekin luennolle tulee mainita esitietovaatimukset tai -kysymykset. Luentojen tekstit tulisi tehdä kattavimmiksi sekä antaa linkkejä tukimateriaaliin. Harjoitustehtävien palautusta tulee kehittää. A&O:hon ollaan tekemässä palautusvalikkoa, jonka pitäisi poistaa havaitut ongelmat. Opettajat voisivat olla aktiivisempia keskustelupalstalla.

Peruskurssissa oli kaksi harjoitustyötä, mutta niihin oli löydetty paljon erilaisia lähestymistapoja. Työtä oli tehty ryhmissä. Yksi vaihtoehto olisi jakaa harjoitustyö kahteen osaan, jolloin voitaisiin tehdä paremmin mallin testausta ja parantelua.

4. Jatkokurssi

Kontrollitehtävistä tulee viikkotehtäviä. Suomela vaihtaa luentojen järjestystä ja neuvottelee niistä opettajien kanssa. Kurssi alkaa 16.9. klo 13.15. Jatkokurssin luennot voisi jakaa alueittain perusteisiin, FEM-pohjaisiin ja tilastollisiin.

5. Tuettavat kurssit/luennot vuonna 2003-2004 sekä vuosi 2004

Käytiin läpi vuonna 2003 tuettavat kurssit. Selvitettiin valmistumisajankohtaa sekä suoritustapaa. Isojen massojen kurssit olisivat mallinnuksen perus- ja jatkokurssi. Erikoisalat saisivat omat kurssinsa.

Seuraava kokous on vuotta 2004 ideoita. Siinä voisi olla pari alustusta. Yksi mietinnän kohde olisi suomenkielinen mallinnuksen kirja.

CSC on julkaissut raportit moniskaalaisesta mallinnuksesta. Siltä alalta ei löydy vielä opetusta (http://www.csc.fi/raportit/moniskaala/).

PEG-konferenssissa Pietarissa Pohjolainen pitää esityksen mallinnuksen jatkokurssista.

7. Seuraava kokous pidetään 26.9.2003 klo 13. Paikkana lienee Tampere.

8. Kokous päättyi klo 15.58.

Kari Suomela