Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 21.3.2003

Esko Turunen (TTY)

Marko Vauhkonen(KY)

Ari Virtanen (TaY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.10, ja todettiin osanottajat.

2. Käytiin läpi edellisen kokouksen muistio. Hankesopimus on allekirjoitettu kullakin paikkakunnalla ja lähetetään postitse.

3. Tuettavat kurssit/luennot vuonna 2003

Tavoitteena on 15 ov:n kokonaisuus mallinnuksesta. Käytiin läpi paikkakuntien ehdotukset kursseista ja luennoista. Paikkakuntia pyydettiin lähettämään Suomelalle budjetti tarvittavasta rahasta 28.3. mennessä. Tuettava materiaali on pystyttävä suorittamaan jollain tavalla, kuten tentillä. Näin kurssitarjontaa paikkakunnittain voidaan kasvattaa uusille alueille.

Uusilla kursseilla opettaja arvostelee etäryhmät. Tentit pidetään paikkakunnittain, ja tenttikertoja on kolme. Kurssit lisätään mallinnuksen kotisivulle ja paikkakunnittain hoidetaan niiden vienti opinto-oppaisiin.

Selvitetään Simo Kivelän tekemän materiaalin käyttäminen tukimateriaalina itseopiskeluun. Tuotettuja kursseja voi mainostaa Virtuaaliylipiston http://www.virtuaaliyliopisto.fi/ portaalin kautta.

4. Budjetti 2003

Suomela esitteli budjetin, joka hyväksyttiin.

5. Peruskurssin tilanne

Harjoitustyön aikataulu on vielä auki. Jokainen ryhmä pitää esityksen. Luennoissa on teknisiä ongelmia, jotka tulee korjata.

6. Jatkokurssi

Jatkokurssiin on varattu korvaus kirjallisen materiaalin tuottamista varten. Kurssia varten on oltava työkaluna esimerkiksi Matlab. Comsolin mukaan ohjelman voi asentaa kurssin ajaksi opiskelijoiden koneelle.

Vuonna 2004 pidetään perus- ja jatkokurssin mallinnuksen, jos hakemus menee läpi.

Mallinnuksen kursseista löytyy työkalut, mutta lisää käytännön esimerkkejä kaivataan. Tarjontaa voi lisätä esimerkiksi biologia tai taloustieteistä. Differentiaalimuotoiset mallit ovat tuttuja, mutta löytyy myös muita lähestymistapoja. Mallinnuksessa pitää kokeilla eri menetelmiä ja valita niistä paras.

Mallinnuksen kansainvälinen kilpailu pidetään helmikuussa, joten aikataulu ei ole paras mahdollinen. Kesällä opiskelijoille on tarjolla mallinnusviikko.

Suomessa voisi pitää erillisen kilpailun mallinnuskurssin ulkopuolella ja ongelmia voi kerätä firmoilta.

8. Seuraava kokous pidetään 5.6.2003 TTY:lla klo 13.

9. Kokous päättyi klo 15.34.

Kari Suomela