Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 17.12.2002

Antti Suutala (TTKK)

Esko Turunen (TTKK)

Marko Vauhkonen(KY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.15.

2. Käytiin läpi edellisen kokouksen muistio. Kuopion yhteyshenkilö mallinnuksen johtoryhmään on Marko Vauhkonen ja Joensuun Jukka Tuomela.

3. Hankehakemus vuodelle 2004

Tämä hanke keskittyy tuottamaan materiaalia yliopistoille, ja lukiot rajataan ulkopuolelle. Teoriaa voi käydä läpi case-tapausten kautta tai esittämällä työkaluja eli teoriaa, joita voi soveltaa tapauksiin. Nykyisten luentojen aiheita voidaan syventää tai laajentua uusille alueille. Luennot ovat liian teoreettisiä, joten asioita voi käydä läpi case-tapauksien avulla, joita vuosittain lisätään ja kerättään pankkiin malliratkaisuineen.

Tavoitteena voisi olla 15 ov:n sivuaine mallinnuksesta, johon materiaalia voi tuottaa minikurssien muodossa eri aiheista, joita paikkakunnilta löytyy. Tällöin vetovastuu minikurssista on yhdellä paikkakunnalla. Uusi minikursseja ja luentoja varten löytyy rahaa vuodelle 2003.

4. Jatko- ja peruskurssin tilanne

Jatkokurssin opiskelijapalauteen mukaan kurssia oli suoritettu kotoa ja suositeltiin muillekin. Opiskelijat olivat pääosin jatko-opiskelijoita ja verkkosuoritusta pidettiin hyvänä.

Jatkossa harjoitustyöt tulee palauttaa paria päivää ennen palautustilaisuutta, jotta kaikki ehtivät lukea ne. Näin opiskelijat voivat kommentoida muiden ratkaisua. Toinen mahdollisuus on kirjoittaa lyhyt referaatti palautustilaisuudesta.

Peruskurssi keväällä 2003 suoritetaan pääpiirteittäin vuoden 2002 malliin. Opettajat kirjoittavat tekstiä luento-osuudestaan tai antavat viitteet kurssikirjoihin. Kurssin arvosana muodostuu 40% luentojen viikkotehtävistä ja harjoitustyöstä sekä 20% kommentoinnista. Muiden ryhmien kommentointi on vapaaehtoista ja maksimissaan kommentoidaan kahta ryhmää.

A&O avataan mahdollisimman pian, että paikkakunnittain voidaan testata alustan toimivuutta. Opettajan tulee pisteyttää viikkotehtävät ja kommentit mahdollisimman pian, jotta pisteet saadaan nopeasti näkyville.

5. Raportti OPM:ään vuodesta 2002 tehdään TTKK:lla.

6. Tekijänoikeudet

Hankesopimuksen allekirjoituksista osa on jo tullut.

7. Budjetti

Budjetista vuodelle 2003 hyväksyttiin rahanjako kursseille ja muuhun toimintaan. Yksityiskohdat valmistellaan seuraavaan kokoukseen.

8. Muut asiat Mallinnuksen työpajan ongelmien esittely ja palautustilaisuuden nauhoitteet löytyy verkosta http://math.tut.fi/workshop02 ja linkitetään mallinnuksen sivulle.

9. Seuraava kokous pidetään 21.3.2003 TTKK:lla klo 13.

10. Kokous päättyi klo 15.25.

Kari Suomela