Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 25.10.2002

Seppo Pohjolainen (TTKK)

Kari Suomela (TTKK)

Esko Turunen (TTKK)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 13.15.

2. Käytiin läpi edellisen kokouksen muistio. Heiliö kertoi ECMIssä esitelleensä verkostohankkeen ideaa ja Italiassa workshopissa suunnitellusta eurooppalaisten matematiikan laitosten tarjoamasta kurssimateriaalin tuottamisesta.

3. Budjetti

Suomela ehdotti jatkokurssille samaa rahanjakotapaa kuin peruskurssille. Suomela ottaa yhteyttä yliopistojen yhteyshenkilöihin selvittääkseen yliopistojen kulut. TTKK:lta tulee määrärahan myöntöpäätös mallinnuksen projektilta summalle.

4. Tekijänoikeudet

Tampereen yliopiston lakinainen oli käynyt sopimuksen ehdotuksen läpi ja tehnyt siitä huomautuksia. Samoin TTKK:n lakimies oli puuttunut tiettyjen sopimuskohtien puuttumiseen. Johtoryhmän ehdotuksesta sopimukseen lisättiin sieltä puuttuvat kohdat. Sopimus lähetetään vielä kerran yliopistoille sekä lakimiesten kommentit saatteena opettajille. Tehtävä sopimus on yliopistojen välinen, ei laitosten.

Opettajien tekijänoikeussopimus on ollut valmis kesäkuusta asti. Yliopistojen tulee hoitaa sopimukset kuntoon.

Tehty tekijänoikeuden sopimusmalli ja yhteishankkeen ehdotus löytyy mallinnuksen sivulta http://alpha.cc.tut.fi/mallinnus/toikeus/.

5. Jatko- ja peruskurssin tilanne

Jatkokurssin harjoituspalautus alkaa 4.12. klo 10. Ryhmälle varataan aikaa kymmenen minuuttia esitykseen ja viisi minuuttia keskusteluun. Raportin tekoa varten tehdään erillinen ohje. Opiskelijoiden toivotaan olevan koko tilaisuuden ajan läsnä.

Kevään peruskurssia varten käydään läpi vuonna 2002 peruskurssin luennon pitäneet opettajat ja selvitetään heidän kiinnostuksensa. Kustakin luennosta selvitetään esitietovaatimukset, ja ne kirjataan kurssisivulle. TKK/Systeemianalyysin laboratorio tarjoaa luentokerran päätösanalyysistä. Tiedustellaan Kuopion ja Joensuun mahdollisuutta pitää luentoja. Kukin luennoitsija kirjoittaa osuudestaan luentomateriaalin, josta muodostuu kurssin kirjallista materiaalia, myöhemmin ehkä kirjan muodossa. Kurssimateriaalin puute tuli esiin kevään kurssin opiskelijapalautteessa. Muiden ryhmien vastauksia ei enää vaadita kommentoimaan vaan toivotaan keskustelun syntymän enemmän vapaaehtoiselta pohjalta. Harjoitustyö tulee antaa riittävän aikaisin, ja varata sille tarpeeksi tekoaikaa. Kevään kurssin aikataulussa ei huomioida lomia, mutta pääsiäinen saattaa aiheuttaa ongelmia. Peruskurssi alkaa tiistaina 21.1.2003 johdannolla, jossa kerrotaan kurssin sisältö ja suoritustapa.

Vuonna 2003 voidaan tehdä uusia luentoja perus- ja jatkokurssille sekä luoda uusia erikoiskursseja. Luennoista voi tehdä vaikkapa kuukauden kestäviä jaksoja, jolloin asiaan päästään paremmin kiinni ja syvemmälle. Peruskurssit luennoidaan kullakin yliopistolla ja paikalliset opettajat eivät ehkä halua luennoida kurssia yhteisestä, samasta materiaalista. Peruskursseille löytyy opiskelijoita, mutta tietyille erikoiskursseille ei löydy yksittäisellä yliopistolta riittävästi osallistujia.

Hyvän suomenkielisen materiaali teko on tällä hetkellä tärkein asia, mutta tulevaisuudessa tulee miettiä myös muun kielistä materiaalia. Tulevaisuudessa kirja voi olla osa päivittyvää sähköistä materiaalia, jonka kustantajat ja yliopistojen laitokset hoitavat.

6. Hankehakemus vuodelle 2004

Ideointi pitää olla valmis tammikuussa 2003. Pitää varmistaa verkostomaisen kehityksen jatkuminen myös sen jälkeen, kun erillinen rahoitus loppuu.

Joensuuta ja Kuopiota pyydetään nimeämään edustaja johtoryhmään.

Opiskelijoilla voi olla tapaaminen jossain mitassa, kuten paikallisesti, eri yliopistojen välillä tai koko kurssille. Ideointi jatkuu.

8. Seuraava kokous pidetään 17.12.2002 TTKK:lla klo 13.

9. Kokous päättyi klo 15.25.

Kari Suomela