Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 7.6.2002

Kalle Saastamoinen (LTKK)

Risto Silvennoinen (TTKK)

Kari Suomela (TTKK)

Timo Tiihonen (JY, etäyhteys)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 11.08.

2. Käytiin läpi edellisen kokouksen muistio.

3. Tekijänoikeudet

Ilman yhteishankesopimusta ei voi käyttää matemaattisen mallinnuksen kurssimateriaalia, joten kaikki paikkakunnat tulisi saada nyt mukaan. Muuten myöhemmin tarvitaan uusi kierros joka paikkakunnalla uutta osapuolta varten. Paikkakunnittain tulee selvittää allekirjoittava taho. Kun sopimuksen kaikki allekirjoittajat on selvitetty, niin tästä lähetetään tieto. Tämän jälkeen kukin osapuoli täyttää paikkakunnan sivun, jotka nidotaan yhteen Tampereella.

Opettajien sopimus on valmis, johon paikkakunnittain täytetään puuttuvat tiedot ja lähetetään kopio Suomelalle TTKK:lle.

4. Peruskurssin tilanne

Harjoitustöiden palautustilaisuus oli onnistunut. Valitettavasti opiskelijat osallistuivat vain omaan palautustilaisuuteen. Annettavien harjoitustöiden määrää on pohdittava. Muutama aihe antaa isommat ryhmät, mutta valinnanvara vähenee. Paikallisten assistenttien roolia on mietittävä.

Jirka piti yhteenvedon opiskelijapalautteesta. Oppimateriaalin yhteys luentoihin voisi olla parempi ja kurssin aiheiden vaatimustason vaihtelu on otettava huomioon jatkossa. Ryhmä helpotti tehtävien teossa, kun työmäärä oli keskiverto kurssia isompi.

Peruskurssin luentojen polttamista CD:lle selvitetään.

5. Jatkokurssi

Esitietovaatimuksena on 35 ov/cum laude matematiikan opinnot. Opiskelu tapahtuu ryhmässä ja suoritusvaatimus on luentojen seuraaminen ja niihin liittyvät tehtävät. Lisäksi tulee tehdä harjoitustyö ja esitellä se. Luentoaiheita on tällä hetkellä kahdeksan ja kolmesta muusta aiheesta on jo alustavasti sovittu. Kurssi alkaa tiistaina 17.9.2002 klo 13 ja loppuseminaari on 4.12.2002 videoneuvottelulla.

Kurssin viikoharjoitusten pisteytys tulee antaa heti, jotta sen vaikutus näkyy kurssilaisille.

Teollisuusmatematiikan työpajan tehtäviä voi käyttää ensi vuoden kurssilla. Työpajan ajaksi (21.-25.10.) kurssille tulee tehdä vapaaviikko. Paikkakunnittain kerätään yhteyshenkilöt kurssille.

Hankkeelle on saatu jatko vuodeksi 2003.

ECMIn opiskelijoiden mallinnusviikko pidetään elokuun lopulla Kaiserslauternissa (linkki löytyy http://www.ecmi.dk/)

Teollisuusmatematiikan työpajan esitteet on lähetetty paikkakunnille.

7. Seuraava kokous pidetään 21.8.2002 TTKK:lla klo 13.

8. Kokous päättyi klo 14.20.

Kari Suomela