Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 29.4.2002

Kari Suomela (TTKK)

Antti Suutala (TTKK)

Timo Tiihonen (JY)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 11.06.

2. Käytiin läpi edellisen kokouksen muistio.

3. Tekijänoikeudet

Sopimusehdotukseen lisättiin edellisen kokouksen jälkeen kohta, jonka mukaan kurssin oheismateriaalista on eri ilmoituksella mahdollista poistaa rinnakkaisten tekijänoikeuksien siirtyminen projektille. Tämä koskee esimerkiksi muissa projekteissa valmistettua materiaalia. Suomela pitää kirjaa materiaalista, jotka on ilmoitettu olevan hankkeen tekijänoikeussopimuksen ulkopuolella. Tehdään erillinen soveltamisohje, josta käy selville yksityiskohdat materiaalin tekijänoikeuksien siirrosta.

Paikkakunnittain tulee selvittää, kuka allekirjoittaa sopimukset. Suomela soittaa paikkakunnat läpi ja selvittää sopimustilanteen. Sopimukset tehdään TTKK:n ja paikallisen yliopiston välillä kahdenkeskisenä ja nidotaan lopuksi yhdeksi isoksi sopimukseksi (keskustellaan vielä lakimiehen kanssa).

4. Peruskurssin tilanne

Opiskelijoille laaditaan selonteko kevään tapahtumista. Jatkossa luennot on nauhoitetta tarpeeksi ajoissa ja tehtävä lopulliseen muotoon.

Harjoitustöiden palautustilaisuudessa 13.5. opettaja voisi esittää keskusteluun kysymyksiä, mitä mallitetaan ja mitä ei, varsinkin, jos palautus työlle on vasta 13.5. jälkeen. Tilaisuudessa ryhmä pitää 10 minuutin esityksen aiheesta ja valmistaa sitä varten erillisen kalvosarjan. Tämän jälkeen varataan aikaa viisi minuuttia keskusteluun.

Opiskelijapalautteen kyselylomakkeeseen tuli kommentteja, kuten luentokertoja voisi arvioida työläyden, vaativuuden ja kiinnostavuuden mukaan. Kyselyssä tulisi kysyä matematiikan opintoviikkomäärää. Lomakkeen tulisi olla valmis 10.5. Opiskelijoille tulisi tiedottaa, että kyselyyn vastaaminen olisi tärkeää, jotta osattaisiin tehdä ensi kerralla parempi kurssi.

Opiskelijoiden viikkoharjoitukset ja niiden kommentointi sekä harjoitustyön arvostelu tulisi tehdä asteikolla 0-6. Arviointi tulisi olla valmis 31.5. mennessä. Paikallisen ohjaajan kanssa tulee sopia vaadittavat lisätyöt, mikäli ryhmän harjoitustyö hylätään.

5. Budjetti

Videoinnin kustannukset tulee selvittää.

6. Jatkokurssi

Luentoaiheiden keräys jatkuu. Kurssi olisi seminaarityyppinen ja suoritus olisi vaativa harjoitustyö (annetaan mahdollisesti kurssin alussa) sekä viikottaisten luentojen seuraaminen, ja niiden kevyt kontrolli, kuten luentoreferaatin tai harjoitustehtävien tekeminen. Kurssista tulee tiedottaa 13.5. tapahtumassa.

7. Seuraava kokous pidetään 7.6.2002 TTKK:lla klo 11-14.

8. Kokous päättyi klo 13.56.

Kari Suomela