Matemaattisen mallinnuksen verkostohankkeen johtoryhmän kokous 15.2.2002

Kalle Saastamoinen (LTKK)

Kari Suomela (TTKK)

Antti Suutala (TTKK)

Timo Tiihonen (JY, etänä)

1. Seppo Pohjolainen avasi kokouksen kello 12.25.

Suomela esitteli lyhyesti vuoden 2003 hakemuksen.

3. Tekijänoikeudet

Pohjolainen kävi lyhyesti OPM:n sopimusmallit läpi. Luennoitsijalle tarvitaan kaksi eri sopimusta, toisella siirretään oikeuksia yliopistolle ja toisella yliopisto siirtää oikeuksia hankkeelle. Lisäksi tulee tehdä sopimus hankkeen ulkopuolisten, esimerkiksi kameramiesten, kanssa. Keskusteltiin sopimusmallin korvausvaatimuksesta, jos jokin osapuoli haastetaan oikeuteen. Luentojen nauhoituksen vaikutuksesta tuntiopettajien työllisyyteen ja palkkion maksusta vain ensimmäisestä kerrasta luentokerrasta, käytiin keskustelua.

Seuraavaan kokoukseen tehdään sopimusmalli, jota kierrätetään paikkakunnilla etukäteen.

4. Peruskurssin tilanne

Opiskelijat on saatu kommentoimaan vastauksia. Opettajien palaute on tärkeä muistaa antaa.

Harjoitustöitä aletaan kerätä. Kukin yliopisto antaa vähintään yhden tehtävän ja myös opiskelijat voivat ehdottaa harjoitustöitä. Ensi kokouksessa hyväksytään harjoitustyöt.

Pienimuotoinen konferenssi pidetään alustavasti maanantaina 13.5. joko videokonferenssina tai jollakin paikkakunnalla. Tarkempi suunnittelu jäi seuraavaan kokoukseen. Konferenssissa esitellään aloitettua harjoitustyötä. Harjoitustöiden palautuspäivä on 27.5. klo 12.

Kurssin suorittamistapa tulevaisuudessa olisi laskuharjoitukset ja harjoitustyö, pelkkää tenttiä ei suositella.

5. Budjetti

Esiteltiin luettelo eri kustannuksista, mutta tarkat euromäärät selviävät keväämmällä. Täytyy sopia periaatteet luentojen korvauksesta ja assistenttien tuntimääristä.

6. Jatkokurssi

Ryhdytään keräämään syksyn jatkokurssia varten aiheita. Luento on kahden tunnin mittainen, ja siinä esitellään oikeita mallinnuksen caseja ja niihin liittyvää teoriaa.

7. Muuta asiat

Heiliö kertoi LTKK osallistumisesta EU hankkeen suunnitteluun Itä-Euroopan maiden kanssa. Hankkeen läpimennessä voitaisiin mallinnuksen kurssin luennot tehdä englanninkielisinä.

8. Seuraava kokous pidetään 22.3.2002 TTKK:lla klo 12.15.

9. Kokous päättyi klo 15.05.

Kari Suomela