Teksti: Ali Kulhia
Päättäväiset naiset diakoniatyön aloittajina Tampereella
Yhteiskunnan sosiaalihuolto oli kaupungeissa hankalaa, sillä agraariyhteiskunnan
perinteiset järjestelmät eivät sopineet sinne. Kun epäkohdat tulivat
silmiinpistäviksi, niihin ryhdyttiin hakemaan uusia vastauksia. Koska
kaikenlainen filantrooppis-kristillis-karitatiivinen toiminta oli osa erityisesti tuon
ajan sivistyneistön rouvasväen eetosta ja roolia yhteiskunnallisina äiteinä, ei tässä
ollut välttämättä kyse uusevankelisesta tai vapaakirkollisesta herätyksestä, vaikka
nämäkin olivat herätteinä monille henkilöille. Rouvasväen huomio kiinnittyi
kohteisiin joihin yhteiskunta eikä kirkko osannut puuttua, varsinkin kun
Tampereella vuodesta 1845 alkaen käynnissä ollut vaivaishoidon siirtyminen
kirkolta kaupungille oli kesken ja toimi pitkään huonosti. Tampereen
Rouvasväenyhdistys aloitti hyväntekeväisyystoimintansa jo 1859.
Tampereelle muutti Turusta vuonna 1882 opettaja Lina Lundenius, sillä hän meni
naimisiin pastori Karl Oskar Fontellin kanssa. Turussa oli jo pitkään toiminut
Fruntimmers bibelföreningen i Åbo, jolla oli hengellistä ja aineellista hoivatyötä
tekeviä raamattunaisia (bibelkvinnorna). Näitä rahoitettiin lahjoitusvaroilla ja
vastaavilla tuloilla.
Syksyllä 1884 Lina ja Karl kutsuivat kotiinsa tamperelaisia, kohtuullisen
hyväosaisia naishenkilöitä. Linan ajatuksena oli saada Tampereellekin
raamattunainen, joka kiertelisi sairaiden ja kärsivien luona ja tukisi heitä myös
Sanalla. Tilaisuuteen osallistuivat kaupungin lääkärien rouvat Gustava Blåfield ja
Sofie von Bonsdorff sekä rouva Maria Sumelius, josta tuli myöhemmin Fontellin
toinen anoppi. Lääkärien vaimoilla oli oletettavasti tietoa sairaanhoidon puutteista
Tampereella.
Maria Sumelius |
Muita tunnettuja tamperelaisia tilaisuudessa olivat tulevan arkkipiispan Gustaf
Johanssonin sisko, Finlaysonin tehtaanisännöitsijä Arthur Sommerin rouva Lydia
Sommer, Tampereen kaupunginkasöörin Karl Petter Molinin tytär neiti Thekla
Molin sekä Pellavatehtaan konttoristin, myöhemmän johtajan Henrik Solinin perheenjäsenet
Maria ja Selma Solin, jotka olivat myös pastori Fontellin sukulaisia. Kokoontujat päätyivät
palkkaamaan Lina Fontellin toivoman raamattunaisen. Varojen hankkimiseksi päätettiin perustaa
kristillinen ompeluseura, joka alkoi kokoontua keskiviikkoisin. Seura oli
ruotsinkielinen, sillä yhtenä ajatuksena oli kuulla Jumalan sanaa omalla
äidinkielellään. Pastori Fontell piti tilikirjoja ja hoiti käytännön raha-asioita.
Rouvat Blåfield, von Bonsdorff ja Sumelius olivat ompeluseuran kantavat
hahmot. Finlaysonin tehtaanjohtajan William von Nottbeckin puoliso Marie tuki
työtä kuolemaansa asti. Tämänkin jälkeen Finlaysonin tehdas avusti Sommerin
toimikauden ajan. Pellavatehdas lähetti tukeaan Solinin johtajakaudella aina
Fontellin poismuuttoon asti. Lähes kaikki ompeluseuran jäsenet kuuluivat tuolloin
myös Tampereen rouvasväenyhdistykseen, paitsi Lina Fontell. Hän liittyi
yhdistykseen tammikuussa 1885 ja hänet valittiin yhdistyksestä eriytetyn, tuolloin
perustetun lastenkodin johtokuntaan.
Ompeluseura valitsi raamattunaiseksi leski FannyWigrenin, jolle maksettiin 25
markkaa palkkaa kuukaudessa. Hänelle hankittiin hengellistä kirjallisuutta
jaettavaksi, kuten Lutherin Lohdutus sairaille ja Aabrahamin uskosta. Vuonna
1887 saatiin Marie von Nottbeckiltä 400 markkaa, joka peitti Wigrenin
palkkakulut ja lähes kaikki muutkin kulut. Tämän lisäksi ompeluseuran
myyjäisistä ja jäsenmaksuista tuli yhteensä noin tuhat markkaa, ja rahaa oli
säästössäkin saman verran. Jonkinlainen vuosikertomus esiteltiin Aamulehdessä
joulukuussa 1887:
Paitsi sunnuntaikouluja, on yhdistyksellä eräs vaimo, joka käy sairaitten
luona lohdutuksen sanaa lukemassa: viime vuonna [1886] kävi 472
tautivuoteen ääressä. Aikomus on etenkin viimeksi mainittuun toimeen
hankkia n.s. Diakonissa, joka samalla hoitaisi muitakin ilmaantuvia asioita.
-- Kaupunkilähetystöä kannattawat ja suosiwat henkilöt owat saaneet
toimeen ompelu-yhdistyksen, joka -- toimittaa lähetyksen hyväksi tämän
kuun 17 päivänä myymälän. Lahjoja myymälään ottavat vastaan useat
rouvat ja neidet. (Aamulehti 10.12.1887)
Vuonna 1888, siis ennen kuin kaupunki ehti palkata kiertävän sairaanhoitajan, oli
kaupunkilähetystyöhön saatu leski Wigrenin lisäksi 50-vuotias sairaanhoitaja
Augusta Josefina Amnell, Vesilahden kappeliseurakunnan Tottijärven
edesmenneen kappalaisen, B. J. Amnellin tytär. Nälkävuosina Josefina oli
lähetetty Turkuun opiskelemaan hätäruokien valmistamista, ja hän osallistui myös
Turkin sodan sairaanhoitoon.
Neiti Amnellia kutsuttiin tilikirjoissa ja lehtipuffeissa koko ajan diakonissaksi:
Diakonissa eli sairaitten luona kävijä on kaupunkilähetyksen toimesta ja
kustannuksella hankittu tänne. Hän asuu leskirouva Ritoniemen talossa ja
löydetään neiti Amnellia kysyttäissä. (Aaamulehti 24.1.1888)
Amnellilla oli ollut selvästi diakonissan toimenkuva, mutta häneltä puuttui
diakonissalaitoksessa annettava koulutus. Amnell valittiin kesäkuun alussa 1895
lukuisien hakijoiden joukosta kaupungin kiertäväksi sairaanhoitajaksi. Koko
toiminnalle ja varsinkin pastori Fontellille tuli raskas isku hänen vaimonsa,
ompeluseuran perustajan Lina Fontellin kuollessa 9.1.1896 vain 43-vuotiaana.
Tähän asti tämä diakoninen toiminta oli täysin mainittujen naisten työn tulosta,
lisäksi kyseinen ompeluseura rahoitti pastori Fontellin aiemmin aloittamaa
pyhäkoulutyötä.
Hanna Mellberg |
Tampereen kaupunkiseurakunnan kirkkoneuvosto oli kokoontunut Fontellin
johdolla 2.1.1896 ja päättänyt ottaa vakavasti Turun arkkihiippakunnan ohjeet
kirkollisen diakonaatin järjestämisestä. Tarkoitukseen päätettiin kantaa kolehteja
ja järjestää rahankeräyksiä. Tulokset jäivät kuitenkin laihoiksi verrattuna mainitun
ompeluseuran tuottoihin. Seurakunta kykeni kuitenkin maksamaan noin puolet
kesällä 1897 Tampereelle saadun diakonissa Hanna Mellbergin ja hänen
oppilaansa Aliina Salmisen kuluista.
Lähteet:
Kulhia Ali, Ihmisten puolustaja. Tampereen Kaupunkilähetys ry 100 vuotta. Tampere 2007.
Kulhia Ali, Tamperelaisten apuna ja lohtuna. Tampereen Kaupunkilähetyksen rooli sosiaalityön ja sisälähetyksen historiassa 1881–2000. Ylemmän pastoraalitutkinnon tutkielma Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulille. Painamaton.
Kulhia Ali, Tamperelaisen pyhäkoulun ja diakonian alku K. O. Fontellin aikana 1877–1907. artikkeli Suomen
Kirkkohistoriallisen Seuran vuosikirjassa 2008. (ilmestyy tammikuussa 2009).
Kuvat: Eeva Fontellin hallussa.
|