etusivu
info
haku
muistatko?

LIIKKUMINEN
1918-40

MAALLA

Hevosella ja pyörällä
Teksti: Jarmo Peltola

Onnikalla vai pyärällä

Laman ollessa syvimmillään monessa kodissa päätettiin luopua linja-autolla tehdyistä työmatkoista. Vaihtoehtoina olivat omin jaloin tai polkupyörällä tehdyt työmatkat. Uusien polkupyörien hankintaluvut Tampereella noudattelevat aika hyvin lamasta ja 1920- ja 1930-lukujen nousukausista muodostunutta kokonaiskuvaa. Polkupyörä hankittiin, kun siihen oli varaa: varsinkin 1930-luvun lopun polkupyörien määrän huomattava kasvu kertoo perheiden kohentuneesta taloudellisesta tilanteesta. Puolet vuoden 1939 tamperelaisista pyöristä hankittiin vuosina 1935-1939. Kasvu merkitsi käytännössä pyöräkannan kolminkertaistumista asukaslukuun verrattuna. Kun vuonna 1920 Tampereella oli 150 polkupyörää tuhatta asukasta kohden, oli niitä lamavuosina jo yli 300.

Pispalaan ruokatunnille Satakunnankadulla 1939. Kuva: Aarne Piettinen, Tampereen museoiden kuva-arkisto.

Matkalla Pispalaan ruokatunnille Satakunnankadulla 1939. Kuva: Aarne Piettinen, Tampereen museoiden kuva-arkisto.

Tamperelaiset saattoivat niin halutessaan hankkia myös kotikaupungissaan valmistetun pyörän. Tamperelainen Kone ja Terä (ent. Sommers, af Hällström & Waldens) oli aloittanut pyörien valmistuksen vuonna 1933 laman ollessa syvimmillään. Tampereen kaduilla nähtiin 1930-luvun loppupuolella "petoja", "jaguaareja" ja tammer-merkkisiä pyöriä. Vuonna 1939 polkemaan pääsi samanaikaisesti puolet kaupunkilaisista (yli 500 pyörää tuhatta asukasta kohden) Kun pyörä useasti oli "perheomistuksessa", oli polkupyörä tuttu kulkuneuvo kaikille kynnelle kykeneville.

Lähde: LUNNAS 1978, liite 4.

Lähteet:
Lunnas Raija, Tampereen linja-autoliikenne 1920-1939, Pro gradu-tutkielma, Tampere 1978, s.85-133, liite 4.
 
koski 1918-1940 kaupunki 1918-1940 työ 1918-1940 arki 1918-1940 valta 1918-1940 kulttuuri 1918-1940 liikkuminen lyhyesti Liikkuminen 1940-1960 Liikkuminen 1900-1918 liikkuminen 1870-1900