Tiina Sianoja Tilda
Vuori loi vahvan pohjan Tampereen Työväen Teatterille
[Tamperelaisen teatterin
juuret] [Tampereen Teatteri] [Tampereen Työväen Teatteri]
Teatteri osaksi työväenyhdistyksen toimintaa
1880-luvun lopulla Tampereelle perustettiin Työväenyhdistys, jonka yhteyteen kuului
huvitoimikunta ja näytelmäseura. Vuonna 1898 Työväenyhdistys päätti ostaa tontin ja
ryhtyi korjaamaan tontilla sijainnutta maanviljelijä K. Villilän taloa, johon
suunniteltiin myös näyttämö. Kosti Eklund oli ollut Helsingissä pyrkimässä
Suomalaiseen teatteriin, muttei ollut tullut valituksi ja palasi pettyneenä takaisin
Tampereelle vuonna 1895. Hänet valittiin työväenyhdistyksen huvitoimikunnan
puheenjohtajaksi. Eklund keskitti voimansa erityisesti huvitoimikunnan alaisuudessa
toimineen näytelmäseuran luotsaamiseen, josta hän sai ohjaajan ja johtajan palkkiona 70
markkaa vuodessa. Vuonna 1895 seuran näytelmätoimikunta valmisti 14 omaan näytelmää,
mm. Canthin Roinilan talossa ja Kiven Kihlauksen.
Eklund pääsi syksyllä 1897 Helsinkiin Uuden Teatterin näyttelijäksi, mikä
aiheutti työväenyhdistyksen näytelmäseuran toiminnan hiljenemisen ja lopulta
lamaantumisen. 1880-luvulla monien yhdistyksien, seurojen ja ammattiosastojen
toimintamuodoksi oli kuitenkin vakiintuneet iltamat, joihin kuului usein muun ohjelman
lisäksi pieni kuvaelma tai näytelmä. Pieniä näytelmäseuroja syntyi tiheään, joista
esimerkkinä Tampereen Nuorisoseuran aktiivinen teatteritoiminta vuosina 1896-1905. Sekä
Uusi Teatteri että Kansanteatteri vierailivat aktiivisesti Tampereella, teattereiden
yhdistymisen jälkeen vuodesta 1899 Suomalainen Maaseututeatteri Viipurista jatkoi
kiertueperinnettä. Tuntemattomia eivät olleet myöskään ulkomaiset ooppera- ja
tanssiseurueet.
Tampereen Työväen teatteri alku oli kuoppainen, ja vasta viides yritys vakiinnutti
teatterin aseman. Tampereen työväenyhdistys päätti lokakuussa pitämässään
kokouksessa 1905 ottaa Työväen Teatterin omaksi laitoksekseen ja vahvisti sille
säännöt. Vähän aikaisemmin työväenyhdistyksen kivitalon laajennus oli valmistunut,
ja juhlasaliin oli rakennettu näyttämö, mikä loi teatteritoiminnalle hyvät puitteet.
Näyttämö toimi vuoteen 1985 asti Työväen Teatterin päänäyttämönä, nykyään se
tunnetaan Eino Salmelaisen näyttämönä.
Tampereen Työväen Teatterin syntysanat lausui jo 12.3.1901 Työväenyhdistyksen
huvitoimikunnan August Lindroos, joka ehdotti työväenyhdistyksen kokouksessa Työväen
Teatterin perustamista esikuvanaan Helsingin Työväen Teatteri. Tuumaan tartuttiin, ja
teatteri aloitti syyskuussa Canthin Anna-Liisalla työväen vanhassa puurakenteisessa
talossa. Työväenyhdistyksen johtokunta päätti kuitenkin lopettaa teatterin elokuussa
1902, lopettamispäätöstä edelsi Kansan Lehdessä käyty keskustelu työväen liiasta
huvittelusta. Iltamien ja näytelmien tilalle kaivattiin nyt poliittista toimintaa.
Ensimmäistä huteraa teatterin perustamisyritystä seurasi joukko uusia
perustamisyrityksiä, ja vaikka niistäkin osa epäonnistui, ajatus ammattimaisesta
työväenteatterista ei kuollut. Tampereen Työväen Teatteri määritteli vuonna 1905
tehtäväkseen näyttämötaiteen harrastuksen herättämisen köyhälistön keskuudessa
esittämällä köyhälistön hengen mukaisia kappaleita. Käytännössä
"työväenhenkisiä" näytelmiä oli ohjelmistossa vain nimeksi ja ohjelmisto
koostui pääosin kevyistä kansannäytelmistä, musiikkinäytelmistä ja farsseista.
Tilda Vuori vakiinnuttaa Tampereen Työväen Teatterin
Tampereen Työväen Teatterin toiminnan alku oli kivikkoinen ja täysin harrastajien
varassa, mutta vuonna 1906 teatteri sai ensimmäisen pitkäaikaisen johtajansa, Tilda
Vuoren. Vaikka Vuori valittiin teatterin johtoon puoli vahingossa ja hänen kykyjään
epäiltiin, hän osoittautui taiteelliseksi ja tarmokkaaksi johtajaksi, joka loi TTT:lle
vaikeissa oloissa vahvan toimintapohjan. Vuori luotsasi teatteria vuoteen 1917 asti lukuun
ottamatta vuoden 1909 syksyä. Johtajan palkka kaksinkertaistettiin vuoden 1906 syksyllä
50 markkaan kuukaudessa, jonka lisäksi johtajalle maksettiin 15 markkaa esityksestä.
Vuori oli ennen johtajaksi valintaansa näytellyt Suomalaisessa Kansanteatterissa,
Maaseututeatterissa ja viimeksi Tampereen Teatterissa.
Vuori sekä johti, ohjasi, että näytteli naispääosia. Miespääosiin Vuori pyrki
saamaan vierailijoiksi ammattinäyttelijöitä, ja vuonna 1908 TTT palkkasi ensimmäiset
omat ammattinäyttelijänsä, Hilda Räisäsen ja Sven Hildénin. Ammattinäyttelijöitä
ei kuitenkaan pystytty pitämään kauaa teatterissa, sillä teatterin talous ei kestänyt
sitä. Vähitellen teatterin toiminta kuitenkin muuttui ammattimaisemmaksi, ja sen
esitykset saivat hyvän vastaanoton esimerkiksi 1907 Turussa ja 1914 Helsingissä.
Tilda Vuori pyrki ottamaan teatterin ohjelmistoon mahdollisuuksien mukaan
kirjallisuusklassikoita ja hän toi näyttämölle mm. Johannes Linnakosken Ikuisen
taistelun ja Kiven Nummisuutarit. Ohjelmistoon kuului yhteiskunnallisia näytelmiä,
esimerkiksi Minna Canthin Kovan onnen lapsia. Vuori ei pelännyt ottaa ohjelmistossaan
riskejä, hän toi esimerkiksi näyttämölle 1916 Johannes Linnakosken sensaatioromaanin
Laulu tulipunaisesta kukasta, joka osoittautui menestykseksi.
Tilda Vuori taiteilija Kaarlo Vuoren maalauksessa vuonna 1913. Kuva: Tampereen museioiden kuva-arkisto. |
Taloudellisia vaikeuksia ja sodan enteitä
Tilda Vuoren puoliso Kaarlo Vuori kuoli aivohalvaukseen kesällä 1914. Vuorelta
leikattiin samana vuonna struuma ja teatterissa oli monenlaisia vaikeuksia. Maailmansodan
syttyessä TTT:n ensimmäinen nousukausi päättyi ja sekä teatteri että erityisesti sen
johtaja joutui kohtamaan monenlaisia haasteita.
Tampereen Työväenopiston johtaja J. A. Pärnänen arvosteli Työväen Teatterin
ohjelmistoa kovin sanoin Tampereen Sanomissa keväällä 1915. Hän ihmetteli
kirjoituksessaan, "mitä iloa on oikeastaan työväelle tällaisesta laitoksesta,
joka ei millään tavalla palvele heidän aatteellisia harrastuksiaan ja jonka esityksiin
ei useinkaan voi sovelluttaa mitään taiteellista mittapuuta". Pärnäsen mielestä
Tampereen teatterivoimat olisi ollut syytä keskittää yhteen teatteriin, hänestä oli
luonnotonta, että kaksi teatteria kilpaili jatkuvasti kaupungin ja valtion tuista,
varsinkin kun molemmat potivat yleisöpulaa. Syntyi Vuoren ja Pärnäsen kaksintaistelu,
jossa Tilda Vuori joutui puolustamaan taiteellisia valintojaan ja teatterinsa toimintaa.
Työväen Teatterin tilannetta kiristi entisestään se, että monet työväenyhdistyksen
jäsenistä yhtyivät Pärnäsen mielipiteisiin ja teatteri oli alkanut jälleen tuottaa
tappiota.
Teuvo Pakkalan Meripoika sai teatterin syksyn kuitenkin hyvin käyntiin ja pian
työväenyhdistyksen huomio kääntyi sitä ravistelleeseen kavallukseen. Kavaltajaksi
paljastui työväenyhdistykseen rahastonhoitaja Yrjö Vuoristo, joka tuomittiin vuodeksi
kuritushuoneeseen. Kavalluksen jälkimainingeissa myös teatterin toimikunta vaihtui.
Vaikka uusi toimikunta kokoontui usein, se joutui opettelemaan asiat alusta, samaan aikaan
taloudelliset huolet kasvoivat ja kaupungin poliittinen vastakkainasettelu syveni.
Kaupungin poliisimestari eväsi Työväen Teatterilta arpajaisluvan, kun teatterin ison
salin seinällä ei riippunut Hänen Majesteettinsa Keisari Nikolain kuvaa. Tapaus on
yksittäinen, mutta symboloi hyvin kiristyvää poliittista tilannetta.
Työväen Teatterin 15-vuotisjuhlavuonna 1916 teatterin kulisseissa kuohui. Työväen
Teatterin jatko oli katkolla taloudellisten vaikeuksien vuoksi. Itämainen Paperossitehdas
pelasti teatterin alkaessaan takaamaan sen tappion 5000 markkaan asti. Luokkatietoisuus
kaupungissa kasvoi ja työväen johtokunta ripusti Karl Marxin kuvan teatterin seinällä.
Tilda Vuori valitti usein työväentalon yläravintolan meluavan työläisjoukon
häiritsevän harjoituksia ja näytöksiä. Näyttelijät vaativat palkkojensa
korottamista ja lahjanäytöskäytännöstä puhkesi riita. Vaikeuksista huolimatta Tilda
Vuori onnistui johtamaan teatterin juhlavuoden palkkataistojen karikoista onnellisen
näköiseen päätökseen asti.
Tilda Vuoren erosta vuonna 1917 ei ole juurikaan säilynyt asiakirjoja. Joidenkin
yhdistyksen vaikuttajien mielestä johtaja oli ehkä ulkopuolinen ja liiaksi porvarillinen
johtajamaan teatteria maaliskuun vallankumouksen politisoituneessa ilmapiirissä. Häntä
syytettiin omavaltaisuudesta, eivätkä kaikki sulattaneet hänen edellisenä vuonna
saamaansa palkankorotusta. Vahvan johtajan ympärille oli muodostunut vastustajien ja
kannattajien ryhmät, mutta lopulta Vuori luopui paikastaan sovinnolla ja siirtyi entisen
kotikaupunkinsa Turun Työväen Teatterin johtajaksi. Vaikka Vuori tunsi tulleensa
potkaistuksi ulos, hän saattoi silti katsoa tyytyväisenä taakseen.
Tilda Vuoren seuraajaksi tuli kulttuuripersoona Aarne Orjatsalo, joka johti teatteria
tammikuuhun 1918 asti, jolloin teatteri punakaartien muodostuessa ehkä jo taisteluja varten
suljettiin Edmund Keanin ensi-illan jälleen. Kaksi päivää myöhemmin, 26.1.1918
Työväentalon salkoon nostettiin punainen lippu ja sotatoimet alkoivat.
|