Teksti Jarmo Peltola
Työ 1918-1940
Tampereen kaupunki oli edelleen vuosien 1918-1940 välisenä ajanjaksona maan
suurin teollisuuskaupunki. Enemmän kuin puolet ja parhaimmillaan yli 60 %
koko väestöstä sekä ammatissa toimivasta väestöstä sai elantonsa
teollisuudesta ja rakennustoiminnasta. Liikenteen ja kaupan palveluksessa
työskenteli vajaat parikymmentä prosenttia. Virkamiehiin ja muihin kuului
parikymmentä prosenttia väestöstä ja ammatissatoimivista.
Työläisten osuus oli suurempi kuin maan muissa kaupungeissa. Pori ja Kotka
olivat ainoita, joissa teollisudessa toimivien osuus nousi lähellekään
Tampereen lukuja. Aikaisempaan verrattuna kaupungin teollisuussektori
monipuolistui 1920- ja 1930-luvuilla. Vaikka tekstiiliteollisuus työllisti
edelleen eniten ihmisiä, ja vaikka sen suhteellinen osuus teollisuuden
työvoimasta kasvoi, ei sen asema ollut enää aivan niin keskeinen kuin
aikaisemmin. Vaikka teollisuudessa toimineista työntekijöistä puolet sai
vuonna 1938 leipänsä tekstiilitehtaista, alkoi teollisuudenhaaran rinnalle
työntyä muita aloja. Tällaisia olivat kenkä- ja nahkateollisuus,
vaatetusteollisuus ja metalliteollisuus. Osittain tekstiili-, nahka-,
kenkä- ja vaatetusteollisuuden tärkeästä roolista johtuen, mutta myös
kansalaissodan miesväestöön kohdistuneesta korkeasta kuolleisuudesta
johtuen kaupungissa oli huomattavasti enemmän "naisenpuolia kuin
miehenpuolia".
Kiveystöitä Keskustorin kulmassa lokakuussa 1931. Kuva: Aamulehti 15.10.1931. Tampereen museoiden kuva-arkisto.
Rakennustoiminta työllisti vuonna 1920 1500 rakennus- ja sekatyömiestä.
Rakennustoiminta oli erittäin vilkasta 1920-luvun puolenvälin jälkeen, ja
vuonna 1930 rakennustyöntekijöitä laskettiin olevan lähes 2400 miestä.
Miehiä saattoi olla rakennuksilla nousukauden aikaan enemmänkin, sillä jo
edellisenä vuonna yleismaailmallinen lama oli katkaissut tamperelaisenkin
nousukauden. Rakennustoiminta oli erittäin suhdanneherkkää ja Suomessa
voimakkaan vuodenaikavaihtelun vuoksi myös erittäin kausiluontoista. Monet
rakennustyömiehet kärsivät työttömyydestä ja heitä työllistettiin lyhyiksi
jaksoiksi kaupungin ja valtion rahoittamille hätäaputyömaille. 1930-luvun
lopulla nousukausi toi jälleen töitä vapailta työmarkkinoilta. Vuonna 1940
rakennustyöntekijöitä laskettiin olleen runsaat 3500. Vaikka lama merkitsi
työttömyyttä rakennustyömiehille, jätti lamakausi myös positiivisen leiman
Tampereen kaupunkikuvaan, sillä ilman lamaa Tampereen kaupungin julkinen
rakentaminen tuskin olisi ollut yhtä vilkasta, ja kaupungin infrastruktuuri
tuskin niin hyvässä kunnossa 1930-luvun lopulla.
Liikenteen puolella modernistuva maailma toi uusia työpaikkoja, ja hävitti
vanhoja. Hevosliikenne hävisi vähitellen kaupungeissa autoliikenteelle.
Näin kävi sekä henkilö- että tavaraliikenteessä. Ajurin ammatti alkoi olla
historiaa. Aikakaudelle ominainen piirre oli linja-autoliikenne, joka oli
osaltaan myös avain kaupungin laajenemiseen. Linja-autoilla uusien
esikaupunkien asukkaat kyettiin kuljettamaan aamulla tehtaisiin ja iltaisin
kotiin. Liikenteen palveluksessa työskennelleiden ihmisten määrä oli vuonna
1920 hieman yli 1350 ja vuonna 1940 runsaat 2200 henkeä.
Tampere oli työläisten kaupunki, ja vaikka tehtaiden palkkamien henkilöiden
määrä kasvoi kaupungissa nimenomaan kotimaisen ostovoiman kasvun myötä, oli
kaupungissa kolme kertaa vähemmän kauppoja kuin vastaavankokoisessa
Turussa. Jutikkala päättelee, että kauppojen vähäinen määrä oli seurausta
nimenomaan tamperelaisten heikommasta ostokyvystä ja Turkuun verrattuna
köyhemmästä ympäristöstä, takamaasta. Vaikka kaupan osuus Tampereella ei
ollut samanveroinen kuin muissa suurissa kaupungeissa, lisääntyi kauppojen
määrä jonkin verran 1920- ja 1930-luvuilla Tampereellakin. Kasvu tapahtui
erityisesti jo olemassaolleiden liikkeiden perustamien sivuliikkeiden
myötä. Suurimmat olivat osuusliike Voima, jolla oli vuonna 1936 71 ja
SOK:lainen osuuskauppa Tuotanto, jolla oli 36 haaraliikettä. Ja vaikka
kauppaliikkeiden määrä ei Tampereella paljon kasvanut, kasvoi kaupan
palveluksessa työskennelleiden ihmisten määrä.vuonna 1920 kaupan
palveluksessa työskenteli melkein 2300 henkeä, mutta vuonna 1940 kauppa
työllisti jo yli 4800 henkeä.
Väestönlaskennassa palvelusten alle luokiteltujen töiden määrä
kaksinkertaistui vuosien 1920-1940 välisenä ajanjaksona. Palveluksiahan
kuluttaja sai muun muassa virkamiehiltä, rahoituslaitoksista ja
vakuutuslaitoksistaVuonna 1920 palveluksia antoi lähes 3700 henkeä ja
vuonna 1940 yli 7300 henkeä.
|