|
Vuodesta 1900 lähtien Sommers, af Hällström & Waldens oli valmistanut rautatievaunuja Valtion Rautateille. Tätä varten oli rakennettu tiilinen vaunuverstas sekä raiteet verstaalta Tampereen ratapihalle. Koko yhtiön tuotannon ja työväen määrä riippui paljon Valtion Rautateiden tilauksista. Tilausmäärät saattoivat vaihdella runsaastikin vuosittain, jopa 108:sta (v.1902) vain 15:een (v.1904). Tämä vaikeutti tuotannon suunnittelua. Lisäksi rautatievaunutilauksista kilpailtiin ankarasti, mikä pudotti niiden hinnat niin alas, että niiden valmistaminen ei juurikaan tuottanut voittoa. Niinpä v. 1905 rautatievaunuja valmistavat tehtaat tekivät sopimuksen, jonka mukaan Oy Sommers, af Hällström & Waldens sai oikeuden valmistaa 36 rautatievaunua. Lisäksi se lunasti Turun Kone- ja Siltatehtaalta 34 vaunun valmistusoikeuden maksaen siitä 100mk (n. 2000 mk nykyisin) vaunua kohti. Sopimuksen ansiosta rautatievaunujen hinnat kohosivat 2430 markkaan eli nykyiseen 50 000 markkaan. Suurlakon jälkeisinä vuosina myös Sommers, af Hällström & Waldensin johtokunta ja työläiset kävivät useita neuvotteluja työajasta, palkoista ja muista työehdoista. Vuonna 1907 tehtaan puutyöntekijät olivat lyhyen aikaa lakossa. Samana vuonna tehtaan johtokunta myöntyi lyhentämään lauantain ja pyhäpäivän aattojen työpäivän normaalista 10 tunnista 7 tuntiin. Huhtikuussa 1908 puhkesi lähes kaikki maan metallitehtaat käsittänyt lakko. Tuloksettomien neuvottelujen jälkeen työnantajat julistivat työsulun, joka kesti kaksi kuukautta. Yhtiölle työnseisaukset aiheuttivat taloudellisia tappioita. Vuonna 1911 pankinjohtaja Nils Idmanista tuli yhtiön johtokunnan puheenjohtaja. Edellisenä vuonna hänelle oli myönnetty oikeus saada tarvitessaan lyhytaikaisia lainoja yhtiön varoista. Johtokunnan yllättäneen pankinjohtaja Idmanin vararikon jälkeen johtokunta havaitsi, että Idman oli ottanut yhtiön omaisuutta vastaan kaksi haltijavelkakirjaa, jotka lankesivat yhtiön maksettaviksi. Yhtiö menetti vararahastonsa, kertyneet voittonsa ja osan pääomastaan, minkä jälkeen yhtiön toiminnan jatkuminen oli epävarmaa. Yhtiö lähetti Suomen Yhdyspankille avunpyynnön. Yhdyspankin ja Suomen Pankin kanssa käytyjen neuvottelujen tuloksena pankit tukivat yhtiötä järjestämällä lainoja ja vekseleitä, ja pankit saivat yhtiöltä etuoikeutettuja osakkeita.
Ensimmäisen maailmansodan syttyessä Sommers, af Hällström & Waldensilla vähennettiin työviikko 4-päiväiseksi epävarmojen olojen vuoksi. Suomessa yritykset yleisesti peruivat tilauksia ja seisauttivat töitä sodan alkaessa, koska sodan seurauksia pelättiin. Kuitenkin seuraavana vuonna koko suomalainen teollisuus, ja erityisesti metalliteollisuus, koki huimaavan nousukauden. Myös Sommers, af Hällström & Waldens Oy:n vienti Venäjälle kasvoi 50%:lla edellisvuoteen verrattuna. Se vei erityisesti pommisorveja, sahanteriä ja sahoja Venäjän armeijan käyttöön. Vuodet 1915 ja 1916 olivat yhtiön historian menestyksekkäimpiä. Niinpä vuonna 1916 yhtiö pystyi ostamaan kaupungilta tontit, joilla sen rakennukset sijaitsivat, ja se osti myös pankeille menetetyt osakkeensa takaisin. Helmikuussa 1917 Venäjän vallankumous katkaisi kuitenkin kaikki kaupalliset yhteydet Venäjälle, minkä vuoksi tuotantoa oli supistettava ja työväkeä täytyi irtisanoa.
Lähteet: Jutikkala, Eino: Tampereen historia III, Vuodesta 1905 vuoteen 1945. Tampereen keskuspaino 1979. Riipinen, Ale-Einari: Kone ja Terä OY, (Ent. Osakeyhtiö Sommers, af Hällström & Waldens), 1897-1947. Kone ja Terä Oy, Tilgmannin Kirjapaino, Helsinki 1948. |
|||||||||||