MediaWatch-oppimispelin avulla kerätään loka-joulukuun 2024 aikana laaja valtakunnallinen aineisto, jonka avulla tutkitaan 7.–9.-luokkalaisten taitoja lukea kriittisesti diagrammeja ja teemakarttoja. Toivottavasti koulustasi osallistuu tähän tutkimukseen mahdollisimman monta luokkaa ja ryhmää.
Tutkimukseen osallistuneiden, eli syksyn 2024 aikana MediaWatch-oppimispeliä pelanneiden 7.-9-luokkalaisten luokkien ja ryhmien kesken arvotaan 4 x 500 € leirikoulua tai opintovierailua varten. Voittajille ilmoitetaan erikseen ja he saavat ohjeet 500 € käyttöön. Rahallinen tuki voidaan käyttää vain todellisia kuluja (kuitti tai lasku) vastaan, eikä sitä voida maksaa esimerkiksi luokan keräystilille. Rahat tulee käyttää 1.1.2024-31.5.2026 välisenä aikana.
MediaWatch-oppimispeliä pelataan verkossa tavallisella nettiselaimella ja pelin kieleksi voi valita suomen tai ruotsin. Peli toimii myös useimmilla tableteilla, mutta sitä ei voi pelata matkapuhelimella. Pelaamiseen ohjeistuksineen on hyvä varata yksi oppitunti (45 min). Oppimispelissä seikkaillaan kuvitteellisessa saarivaltiossa, jossa paikallinen uutistoimisto saa tehtäväkseen selvittää diagrammien ja teemakarttojen luotettavuutta.
Kun olet ilmoittanut ryhmäsi tai luokkasi mukaan pelitutkimukseen, saat oppilaillesi anonyymit pelitunnukset pdf-tiedostona, jonka voit tulostaa saman tien. Pelitunnukset lähettetään myös sähköpostiisi. Tutkimustunnin alussa jaat jokaiselle oppilaalle oman pelitunnuksen. Kutakin tunnusta voi käyttää pelaamiseen vain yhden kerran. Jos haluat ilmoittaa mukaan useita eri luokkia tai ryhmiä, jokainen ryhmä täytyy ilmoittaa erikseen.
Koska MediaWatch-oppimispelin avulla kerätään tutkimusaineistoa, tulee erityisesti alle 15-vuotiaiden oppilaiden huoltajia informoida tutkimuksesta. Ohessa on malliteksti huoltajille lähetettävästä Wilma-viestistä (tiedote tutkimuksesta). Yksittäisiä oppilaita ei voi tunnistaa aineistosta, koska pelitunnukset ovat anonyymejä. Jos huoltaja kieltää lapsensa osallistumisen oppimispelitutkimukseen, tulee huoltajan ilmoittaa kieltäytymisestä opettajalle. Pelin alussa kysytään taustatietoina mm. oppilaan ikä, sukupuoli sekä hänen kokemansa minäpystyvyys diagrammien ja karttojen tulkinnassa. Lisäksi pelaamisen aikana tallentuvat tiedot pelissä etenemisestä ja tehtävävastauksista.
Varmistathan, että kukin oppilas osallistuu MediaWatch-oppimispelitutkimukseen vain yhden kerran, jos peliä pelataan eri oppiaineiden tunneilla ja eri opettajien toimesta.
Oppilaat pääsevät pelaamaan peliä osoitteessa: webpages.tuni.fi/gamelab/2024/geomedia/mediawatch
Tutkimuksen tietosuojailmoitus on ladattavissa täältä.
CRITICAL-hanke (educritical.fi) on Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittama monivuotinen (2020-2026) Literacy-ohjelmaan kuuluva hanke, joka tutkii ja pyrkii edistämääm lasten ja nuorten kriittistä lukutaitoa. Hankkeessa on mukana eri tieteenaloja edustavia tutkijoita neljästä suomalaisesta yliopistosta. MediaWatch-oppimispelin ovat kehittäneet CRITICAL-hankkeen rahoituksella Tampereen yliopiston oppimispelitutkijat ja Helsingin yliopiston maantieteen tutkijat. Ensimmäinen MediaWatch-oppimispeli julkaistiin vuonna 2022 ja nyt julkaistaan siitä uusittu versio, jonka avulla keräämme kattavan valtakunnallisen aineiston 7.-9-luokkalaisten diagrammi- ja teemakarttaosaamisesta.
Med hjälp av MediaWatch-inlärningsspelet samlas under oktober–december 2024 in ett omfattande nationellt material, som syftar till att undersöka färdigheter i att kritiskt läsa diagram och temakartor bland elever i årskurs 7-9. Vi hoppas att så många klasser och grupper som möjligt från din skola deltar i denna undersökning.
Bland de klasser och grupper som deltagit i undersökningen, dvs. de elever i årskurs 7–9 som spelat MediaWatch-inlärningsspelet under hösten 2024, lottas ut fyra stycken stipendier á 500 € som kan användas till lägerskola eller studiebesök. Vinnarna meddelas separat och får instruktioner om hur man använder 500 €. Det ekonomiska stödet kan endast användas för verkliga kostnader (mot kvitto eller faktura) och kan inte betalas ut till exempel till en klassinsamling. Pengarna måste användas under perioden 1.1.2024–31.5.2026.
MediaWatch-inlärningsspelet spelas online i en vanlig webbläsare och spelets språk kan vara finska eller svenska. Spelet fungerar också på de flesta surfplattor, men kan inte spelas på mobiltelefoner. Det är bra att reservera en lektion (45 min) för spelet inklusive instruktioner. I inlärningsspelet utforskar man en fiktiv östat, där ett lokalt nyhetsföretag har i uppdrag att undersöka tillförlitligheten hos diagram och temakartor.
När du har anmält din grupp eller klass till spelundersökningen får du anonyma spelkoder för dina elever i en PDF-fil som du kan skriva ut direkt. Spelkoderna skickas även till din e-postadress. Vid studielektionens början delar du ut en personlig spelkod till varje elev. Varje kod kan bara användas en gång. Om du vill anmäla flera olika klasser eller grupper, måste varje grupp anmälas skilt.
Eftersom MediaWatch-inlärningsspelet används för att samla in forskningsdata, måste vårdnadshavare till elever under 15 år informeras om undersökningen. Bifogat finns en modelltext för ett Wilma-meddelande (information om undersökningen) som kan skickas till vårdnadshavarna. Enskilda elever kan inte identifieras från materialet, eftersom spelkoderna är anonyma. Om vårdnadshavaren förbjuder sitt barn från att delta i spelundersökningen, bör hen meddela om saken till läraren. I början av spelet frågas bakgrundsinformation som ålder, kön och elevens upplevda självtillit när det gäller tolkning av diagram och kartor. Under spelets gång sparas även uppgifter om elevens framsteg och svar i spelet.
Kontrollera att varje elev deltar i MediaWatch-inlärningsundersökningen endast en gång, även om spelet spelas på olika lektioner och av olika lärare.
Eleverna kan spela spelet på webbadressen: webpages.tuni.fi/gamelab/2024/geomedia/mediawatch
Dataskyddsmeddelandet för studien finns tillgängligt för nedladdning här.
CRITICAL-projektet (educritical.fi) är ett flerårigt projekt (2020–2026) som finansieras av Strategiska forskningsrådet (STN) och som ingår i Literacy-programmet. Det syftar till att undersöka och främja barns och ungas kritiska läsförmåga. Forskare från olika vetenskapsområden vid fyra finländska universitet deltar i projektet. MediaWatch-inlärningsspelet har utvecklats med stöd från CRITICAL-projektet av forskare inom inlärningsspel vid Tammerfors universitet och geografer vid Helsingfors universitet. Det första MediaWatch-inlärningsspelet lanserades 2022 och nu lanseras en uppdaterad version som syftar till att samla in omfattande nationell data om färdigheter i diagram och temakartor bland elever i årskurs 7–9.