Tiedote tutkimuksesta oppilaille

Hei, olemme kriittisen lukutaidon tutkijoita Tampereen ja Helsingin yliopistoista. Tässä kirjeessä kerromme sinulle tutkimuksesta, joka tehdään luokassasi. Tutkimme, miten hyvin oppilaat ymmärtävät diagrammeja ja teemakarttoja. Haluamme myös selvittää, auttaako kehittämämme MediaWatch-peli sinua oppimaan.

Tutkimus tehdään tavallisella oppitunnilla. Opettaja antaa sinulle ohjeet ja vastaa kysymyksiisi. Tutkimukseen osallistuminen vie yhden oppitunnin verran aikaa, jolloin pelaat peliä ja vastaat kyselyihin. Tehtävät tehdään pelissä. Pyri tekemään tehtävät itsenäisesti. Tehtävät ovat teemakarttojen ja diagrammien tulkintatehtäviä.

Tutkimukseen haetaan useita satoja osallistujia koko Suomesta. Sinun ja muiden koululaisten vastaukset tehtäviin ja pelin pelaaminen auttavat meitä tutkijoita. Vastauksesi eivät vaikuta arvosanoihisi. Kun vastaat ensimmäisiin kysymyksiin, voit päättää, saavatko tutkijat käyttää vastauksiasi ja pelisuorituksiasi tutkimuksessa. Tutkimuksessa kerätyt tiedot pidetään salassa.

Kun olemme saaneet tutkimukset valmiiksi, kirjoitamme tuloksista tieteellisissä lehdissä. Sinun nimeäsi ei mainita. Kirjoitamme tuloksista, koska ne kiinnostavat muita tutkijoita ja opettajia. Myös kotiisi on lähetetty kirje tästä tutkimuksesta. Jos huoltajasi ei halua, että vastauksiasi käytetään tutkimukseen, hän voi ilmoittaa siitä opettajallesi.

Kiitos paljon ja mukavia pelihetkiä!

Terveisin,

Critical-tutkimushankkeen tutkijat Panu, Petteri, Kristian ja Helka


Mediawatch-oppimispelin Wilma-viesti

Hyvät huoltajat

Luokkamme osallistuu Helsingin yliopiston ja Tampereen yliopiston toteuttamaan valtakunnalliseen tempaukseen, jossa pelataan diagrammien ja teemakarttojen lukutaitoa mittaavaa oppimispeliä. Kaikkien osallistuneiden luokkien ja ryhmien kesken tutkimusprojekti arpoo 4 kpl 500 € leirikoulu- tai opintomatkatukea. Oppimispelin pelaaminen tapahtuu koulussa osana oppituntia, ja peliä pelataan tavallisen internetselaimen kautta tietokoneella tai tabletilla opettajan johdolla. Oppimispelissä ja tutkimuksessa suoriutuminen ei vaikuta oppilaan arviointiin eikä arvosanoihin koulussa.

Taustatietoa tutkimuksesta

Taito lukea uutisiin sisältyviä diagrammeja ja teemakarttoja on tärkeä taito, joka auttaa ymmärtämään uutisen viestin ja arvioimaan uutisen luotettavuutta. Tämä oppimispelin avulla toteutettava tutkimus tarkastelee valtakunnallisesti 7.-, 8.- ja 9.-luokkalaisten taitoja lukea ja ymmärtää diagrammeja ja teemakarttoja uutisissa.

Oppimispelin on laatinut CRITICAL-tutkimushankkeen (https://educritical.fi/fi/) Tampereen yliopiston (pelitutkimus, kasvatustiede) ja Helsingin yliopiston (maantiede) tutkijat. Oppimispelillä kerätään tutkimusaineistoa yläkoululaisten diagrammi- ja karttataidoista Suomessa. Aineistonkeruu tapahtuu loka-joulukuussa 2024.

Lasten ja nuorten vastauksia käsitellään nimettöminä, eikä tutkimuksesta julkaista mitään sellaista, josta voisi tunnistaa yksittäisiä oppilaita. Oppilaille annetaan anonyymit pelitunnukset ja pelaaminen tapahtuu nimettömänä. Tutkimuksen aineistoa käsitellään koko ajan anonyymisti. Oppimispelin alussa kysytään taustatietoina oppilaan ikä, sukupuoli, sekä oma arvio kyvykkyydestä ja innostuksesta lukea diagrammeja ja teemakarttoja. Kysymme oppilailta erillisen suostumuksen siihen, että saamme tallentaa vastaukset nimettöminä Tietoarkistoon. Tietoarkistossa tutkimuksen aineisto eli kaikkien arkistointiin suostumuksen antaneiden oppilaiden vastaukset on myös muiden tutkijoiden käytettävissä. Mikäli haluat kieltää lapsesi osallistumisen tutkimukseen tai aineiston tallentamiseen Tietoarkistoon, ilmoita tästä pikaisesti lapsesi opettajalle.

Hankkeen tietosuojailmoitus on ladattavissa osoitteesta:
educritical.fi/wp-content/uploads/2024/10/tietosuojailmoitus_diagrammit_kartat_2024.pdf

Yhteistyöterveisin,
FM Panu Lammi (Helsingin yliopisto), FT vanhempi yliopistonlehtori Petteri Muukkonen (Helsingin yliopisto) & KTT, professori Kristian Kiili (Tampereen yliopisto)
CRITICAL-tutkimushanke (https://educritical.fi/fi/)

Yhteystiedot:
FM Panu Lammi
Helsingin yliopisto
PL 64
00014 Helsingin yliopisto


Information om undersökning för eleverna

Hej, vi är forskare inom kritisk läskunnighet från Tammerfors och Helsingfors universitet. I detta brev berättar vi om en undersökning som kommer att genomföras i din klass. Vi undersöker hur väl elever förstår diagram och temakartor. Vi vill också ta reda på om vårt utvecklade spel MediaWatch kan hjälpa dig att lära dig.

Undersökningen genomförs under en vanlig lektion. Läraren ger dig instruktioner och svarar på dina frågor. Att delta i undersökningen tar en lektion, under vilken du spelar spelet och svarar på frågor. Uppgifterna görs i spelet. Försök att göra uppgifterna självständigt. Uppgifterna handlar om att tolka temakartor och diagram.

Vi söker flera hundra deltagare från hela Finland för undersökningen. Dina och andra elevers svar på uppgifterna samt ditt spelande hjälper oss forskare. Dina svar påverkar inte dina vitsord. När du svarar på de första frågorna kan du bestämma om forskarna får använda dina svar och dina spelresultat i undersökningen. Informationen som samlas in i undersökningen hålls konfidentiell.

När vi har slutfört undersökningen kommer vi att skriva om resultaten i vetenskapliga tidskrifter. Ditt namn kommer inte att nämnas. Vi skriver om resultaten eftersom de är av intresse för andra forskare och lärare. Ett brev om denna undersökning har också skickats hem till dig. Om din vårdnadshavare inte vill att dina svar ska användas i undersökningen kan han / hon meddela din lärare.

Tack så mycket och ha det så roligt med spelet!

Vänliga hälsningar,

Forskarna i Critical-projektet Panu, Petteri, Kristian och Helka


Mediawatch lärande spel Wilma post

Bästa vårdnadshavare

Vår klass deltar i ett nationellt evenemang som anordnas av Helsingfors universitet och Tammerfors universitet, där eleverna spelar ett inlärningsspel som mäter läsförmågan av diagram och temakartor. Bland alla deltagande klasser och grupper lottar forskningsprojektet ut fyra stycken stipendier á 500 € som kan användas till lägerskola eller studieresor. Inlärningsspelet spelas i skolan under en lektion, och det genomförs via en vanlig webbläsare på dator eller surfplatta under lärarens ledning. Prestationen i inlärningsspelet och forskningen påverkar inte elevens bedömning eller betyg i skolan.

Bakgrundsinformation om forskningen

Förmågan att läsa diagram och temakartor i nyheter är en viktig färdighet för att förstå budskapet i nyheten och bedöma dess trovärdighet. Denna studie, som genomförs via ett inlärningsspel, undersöker sjunde-, åttonde- och niondeklassisters förmåga att läsa och förstå diagram och temakartor i nyheter på nationell nivå.

Inlärningsspelet har utarbetats av forskningsprojektet CRITICAL (https://educritical.fi/sv/), och det involverar Tammerfors universitet (spelstudier, pedagogik) och Helsingfors universitet (geografi). Genom inlärningsspelet samlas forskningsdata om högstadieelevers färdigheter i att läsa diagram och kartor i Finland. Datainsamlingen sker under oktober–december 2024.

Barns och ungas svar behandlas anonymt, och ingen forskning publiceras som kan identifiera enskilda elever. Eleverna får anonyma spelkonton och spelet genomförs anonymt. Forskningsdata behandlas hela tiden anonymt. I början av inlärningsspelet efterfrågas bakgrundsinformation såsom elevens ålder, kön samt en självskattning av elevens förmåga och intresse för att läsa diagram och temakartor. Vi ber eleverna om separat samtycke till att vi får lagra svaren anonymt i Dataarkivet. I dataarkivet finns forskningsmaterialet, det vill säga svaren från alla studenter som gett sitt samtycke till arkivering, även tillgängligt för andra forskare. Om du vill förbjuda ditt barn att delta i forskning eller att lagra material i Dataarkivet, meddela ditt barns lärare omedelbart.

Forskningsprojektets dataskyddspolicy kan du bekanta dig med här:
educritical.fi/wp-content/uploads/2024/10/tietosuojailmoitus_diagrammit_kartat_2024.pdf

Med vänliga hälsningar,
FM Panu Lammi (Helsingfors universitet), FD universitetslektor Petteri Muukkonen (Helsingfors universitet) & professor Kristian Kiili (Tammerfors universitet)
CRITICAL-forskningsprojektet (https://educritical.fi/fi/)

Kontaktuppgifter:
FM Panu Lammi
Helsingfors universitet
PB 64
00014 Helsingfors universitet