# TYÖARKKI 9. # # 4x2-kontingenssitaulukon analysointi: 3 tapaa saada sama tulos. # # Perustele logaritmoidun uskottavuusfunktion avaulla, miksi # näillä eri tavoilla saadaan sama tulos. # Aineisto on Prof. I.M.Goodyerin tutkimuksesta, jossa tutkittiin # 11-vuotiatten lasten poikkeavan käyttäytymisen (ei/kyllä) # ja useiden muiden muuttujien välistä riippuvuutta. Tarkastellaan mjaa # "emotionaalisuus" koskevia tuloksia (emo=1 tark. alhaista emotionaalisuutta, # ..., emo=4 tark. korkeaa emotionaalisuutta) # # Käyttäytyminen # emo kyllä ei # 1 51 3 # 2 69 11 # 3 28 22 # 4 7 13 # a <- c(51,69,28,7); b <- c(3,11,22,13) one <- c(1,1,1,1) indepB <- glm(cbind(a,b) ~ one,binomial) # riippumattomat binomijakaumat summary(indepB) # x <- cbind(a,b) chisq.test(x) # Khi-toiseen riippumattomuustesti x y <- c(a,b) y RR <- c(1,2,3,4,1,2,3,4) CC <- c(1,1,1,1,2,2,2,2) RR <- factor(RR); CC <- factor(CC) indeP <- glm(y ~ RR + CC,poisson) # Poissonin regressio summary(indeP) # Kaikki 3 analyysiä johtavat samaan johtopäätökseen: # käyttäytyminen ei ole riippumaton emotionaalisuudesta. # Tietysti pelkkä aineiston silmäily antaa viitteitä tästä.