Koti Tarinamme Tiimi

Tarina pelimme synnystä

Näin syntyi Biorunner



Meille mainostettiin jo viime syksystä alkaen ensimmäisen vuoden tietojenkäsittelyopiskelijoiden joka keväistä peliprojektia. Tarkempi tehtävänanto pysyi salassa aina tämän vuoden alkuun asti, jolloin saimme viimein kuulla tulevien peliemme aiheen - ravintoaineiden kierrätys. Meidän luokkamme (19tiko3) pelien aiheeksi tarkentui lopputuotanto, eli miten ravinteita voidaan kierrättää biojätteestä, kuivakäymälöistä, ulosteesta ja virtsasta. Alkuun ravinteiden kierrätys kuulosti haastavalta ja vakavalta aiheelta, mutta luokkamme onnistui repimään huumoria aiheesta ja vauhtiin päästyämme ideoita alkoi syntymään jokaisessa tiimissä.

Alussa oli hankalaa keksiä viihdyttäviä peli-ideoita. Pohdimme asiaa turhan vakavasti ja kesti hetken aikaa ymmärtää, millaisia pelejä asiakas voisi haluta meiltä. Teemmekö pelin, jossa tehtävänä on huolehtia kuivakäymälästä? Entä peli, jossa tavaraa tippuu ruudun yläreunasta ja ne täytyy lajitella oikeisiin paikkoihin? Tai mitä jos pelissä täytyy luoda toimiva jätehuolto kaupungille ja välttää läheisen järven saastumista?

Idea BioRunneriin syntyi jo ensimmäisellä ideointikerralla. Mikä olisikaan koukuttavampaa kuin endless runner, jossa kerätään biojätteitä huiman pistesaldon toivossa? Koimme sen yksinkertaisena ideana ja rehellisesti sanottuna panostimme kahteen muuhun ideaamme hieman enemmän siinä toivossa, että jompikumpi niistä valittaisiin. Meidän kaikkien yllätykseksi asiakas valitsi juuri BioRunnerin ja siinä pysyimme. Valinta aiheutti hieman kiistelyä tiimimme kesken, mutta loppujen lopuksi olemme tyytyväisiä valintaan.

Biorunnerin idea oli alusta lähtien meille selkeä ja meidän oli helppo jatkokehittää sitä. Matkan aikana tuli muutamia muutoksia, mutta perusidea pysyi koko ajan samana. Ongelmatilanteita tuli, mutta selvisimme jokaisesta suomalaisella sisulla ja yhteistyöllä. Tiimimme on lähentynyt paljon projektin aikana ja hyvä tiimihenkemme on helpottanut pelin eri kohtien ideointia ja toteutusta.

- 19tiko3D